Arama butonu
Bu konudaki kullanıcılar: 1 misafir
198
Cevap
12605
Tıklama
52
Öne Çıkarma
Cevap: Kira sözleşmeleri e-Devlet üzerinden yapılacak (11. sayfa)
T
3 yıl
Yarbay

Dostum sorunun çözümünü yanlış yerlerde arıyorsun. Önce teşhisi doğru koymazsak, tedaviyi doğru yapamayız: Sorun bu iktidar ve onun ekonomi politikaları. Eğer sorunun adını doğru koyarsak çözüme de ulaşmak kolay olur. 10 yıl önce, 15 yıl önce bizim kira sorunumuz var mıydı? Peki şimdi neden var? 10 yıl önce normal olan ev sahipleri bir anda açgözlü vampirlere mi dönüştüler?

Sorun kira fiyatları değil, ev fiyatları.

Ev fiyatları anormal yükselince, zorunlu olarak kira fiyatları da yükseldi çünkü bütün dünyada evlerin amortisman süresi 15-20 yıl arasındadır. Hatta bazen 13 yıla kadar düştüğü bile olur. Bu da ortalama 200 kiraya tekabül eder. Eğer evlerin amortismanı bu süreyi aşarsa, ev alımları azalır ve böylece kiralık ev arzı durur ya da durmaya yakın bir seviyeye gelir.

Önce şunu tespit edelim: Bütün dünyada ev bir yatırım aracıdır. Öyle olmasa kiralayacak ev bulamazsın. Herkes kendisi oturmak için ev alır ve kiralamak için ev almaz. Amortisman 200 kira civarında olmazsa şirketler de almaz ve sen de kiralayacak ev bulamazsın. Kiralayacak ev bulabilmen için önce birilerinin 2. evini kiralamak üzere satın alması gerekiyor. Peki insanlar para kazanmayacaksa kiralamak için neden ev alsın? Kiralayacak ev satın alınmazsa sen nereden kiralayacak ev bulacaksın?

Demek ki ev bir yatırım aracı olmak zorundaymış, aksi halde kiralık ev arzı olmazmış. Bir örnek üzerinden gidelim: Adamın birinin kendi evi ve arabası var. Elinde birikmiş parası ya da iyi bir geliri var, tasarruf edebiliyor. Bu adam elindeki bu parayla ne yapsın?

  • Ev alsın
  • Dükkan alsın
  • Hisse senedi alsın
  • Tarla alsın, arsa alsın
  • Döviz alsın
  • Vadeli mevduata yatırsın
  • Altın alsın
  • Kripto para alsın
  • Demir, çimento vb. emtia alıp stoklasın
  • İş kursun

Şimdi ev, dükkan, arsa gibi gayri menkul fiyatları yatırım değerini korumayacak şekilde pazar devlet tarafından regüle edilirse, bu adam ev dükkan vb. almaz çünkü servetini korumak istiyor. İş de kurmaz çünkü zaten kazançlı bir işi var. O zaman ne yapar? Menkul piyasaya yönelir, kimse ev almaz.
Kimse ev almazsa sen kiralık evi nereden bulacaksın?

O zaman devlete dönüp diyeceksin ki sen ev yap bana kirala çünkü kimse ev alıp kiralamıyor çünkü kazançlı değil. Neden kazançlı değil çünkü kiralara devlet eliyle narh koydun. Narh koyunca evler değer kazanmaz oldu, kimse de ev almaz oldu.

O zaman tek çıkış kalıyor, devlet milyonlarca ev yapıp vatandaşa ucuza kiralayacak yani vatandaş vergileriyle kiracıyı sübvanse edecek.

HOŞGELDİN SOSYALİZM.

Sosyalizm neden battı bir düşün.

Şimdi tekrar başa dönelim: Türkiyede ev fiyatları neden anormal arttı?

Bu iktidar yüzünden!.

  • Enflasyonun çok altında ev kredisi dağıttı kamu bankaları eliyle ve gayrimenkule olan talebi patlattı. Güya ekonomiyi canlandıracaktı, ev fiyatlarını canlandırdı.
  • Bu kredileri dağıtabilmek için karşılıksız para bastı, enflasyonu ve kiraları azdırdı.
  • 250 bin dolara vatandaşlık vermeye kalktı. Bir sürü arap vatandaşı 250 bin dolara ev alıp ev piyasasını şişirdi. Buna savaştan kaçan Ukraynalıları da dahil et.
  • 250 bin doları olmayan yabancılar bile sistemin açığını bulup ev aldı. 125 bin doları olan 100 bin dolarlık ev aldı, tapuda 250 bin dolar gösterdi. satıcıya düşen vergi farkını da kendi üstlendi. Böylece 250 bin dolar yerine 125 bin dolara ev alıp vatandaşlığa hak kazandı.
  • Faizi enflasyonun altına düşürdü. İnsanlar dövize yöneldi. Döviz patladı. Döviz patlayınca inşaat maliyetleri uçtu, evler pahalandı.
  • Bu defa da dövizi baskılayınca insanlar gayrimenkule yöneldi çünkü piyasada paranın değerini koruyacak başka yatırım aracı bırakmadı bu iktidar.
  • Yalan enflasyon rakamlarıyla maaşlı insanların gelirini azalttı, enflasyonu negatif vergi olarak kullandı. Evlerin değeri yükselip maaşlıların gelirlerini reel olarak azaltınca kiralar anormal yüksek gelmeye başladı.
  • Enflasyonu patlattı, %150-%160 enflasyon cumhuriyet tarihince sadece bu iktidar döneminde görüldü. Enflasyon patlayınca insanlar kiralara uyduruk resmi enflasyona göre değil, gerçek enflasyona göre zam istemeye başladılar.
  • Ülkeye en az 7 milyon kimine göre 10 milyon mülteci doldurdu. Bu mülteciler hem kiralık hem satılık eve talebi anormal artırdı.

Tüm bunlar kira fiyatlarını çok şişirdi. Yalnızca kiralar şişmedi, her şeyin fiyatı şişti. 250 bin olan ev 1,5 milyon oldu. 250 binken 1250 tl olan kira 1,5 milyon olunca mecburen 7500 TL'ye yükseltildi 200 kira baremi gereği.

Gördüğün gibi sorunun kaynağı ve sebebi bu iktidar. O yüzden çözümü de bu iktidar olamaz. Şunu bir anlayın artık.

Kiraya tavan koymak ayrıca pek çok sakıncaya yol açar. Asgari ücretten yüksek kira olmamalı diyorsun. Mantıklı bir şey mi bu söylediğin? 1+1 gecekondu mahallesindeki eve de asgari ücret kadar kira, Etilerdeki, Ulustaki villaya da asgari ücret kadar kira. Eşyasız 1+1 eve de asgari ücretten kira, eşyalı lüks 1+1 eve de asgari ücretten kira. 5+1 lüks dubleks eve de asgari ücretten kira, kenar mahallede kıytırık 40 yıllık binaya da asgari ücretten kira. Söylediğinin iler tutar bir yanı var mı? Evlerin konumu, büyüklüğü, kalitesi, niteliği bir mi ki kiraları eşit olsun? Olacak iş mi bu? Bütün televizyon fiyatları aynı olsun diyor musun? Demiyorsun. O zaman neden bütün kira fiyatları aynı olsun diyorsun?

Ev sahipleri günah keçisi mi?

Ev sahipleriyle uğraşacağına, sen neden gelirini artıramıyorsun ona bak. Senin gelirinin artmayışının sebebi ev sahipleri değil. Gelirin artmıyorsa bunun ilk sorumlusu sen, ikinci sorumlusu da iktidardır. Bu kafayla giderseniz ilerde kiralayacak ev bulamazsınız.





< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Torlak Kemal -- 22 Aralık 2022; 15:10:45 >
Bu mesaja 1 cevap geldi.

Bu mesajda bahsedilenler: @derlemeler
W
3 yıl
Yüzbaşı

Coinden adamı öyle bir tokatlarlar ki adamın feleği sasar... Sakın ev falan satıp coine yatırmayın donsuz kalırsınız.. Bilip bilmeden borsaya da girmesin kimse.. Orada da tokatlarlar zaten de borsayı manipüle ediyor bazı haramiler.. Harami değilseniz size para yedirmezler.. Eve bedava kiracı oturtun ondan daha iyidir kesinlikle..





< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Warlord384 -- 22 Aralık 2022; 13:9:28 >


Bu mesajda bahsedilenler: @aslan45
A
3 yıl
Yarbay

Aslında tam manasıyla hayata geçirilse çok güzel bir fikir.

Tüm sözleşme, kira ödeme, zam, tahliye vs işlemleri e-devlet üzerinden yapılsın. Sözleşme süresi belirlensin. Ne kadar süreyle uzayacağı da belirlensin.

3 aylık depozito yatırılsın. Çıkma/çıkarma haberi 3 ay önceden haber verilsin.

Kira ödemeleri de e-devlete yapılsın. Ödeme yapılmazsa devlet uyarsın. 3 ay ödemezse otomatik polisi göndersin evden çıkartsın. Depozitodan 3 aylık ödenmeyen kısmı da benim hesabıma yatırsın. Zamlar da otomatik işlesin. Ev sahibi de sözleşmeyi değiştiremesin. Aykırı harekette ev sahibine idari ve mali yaptırım uygulansın.




B
3 yıl
Onbaşı

teknolojinin nimetlerinden faydalanmak işleri kolaylaştırıyor hocam artık



< Bu ileti Android uygulamasından atıldı >


Bu mesajda bahsedilenler: @benkadirdelikadir
D
3 yıl
Binbaşı

Size katıldığım noktalar var bunlar yatırım araçı olarak ev alınması. Bunda tamamız ama benim örnek verdiğim durum şuydu mesala 40 yıllık bir binada ve kötü bir semtte 1800 TL olan bir kira nasıl 8000 olabilir? 8000 olması için enflasyonun yüzde 90 değil yüzde 400 olması lazım. Ukraynada bile savaş ekonomisinde bu kadar enflasyon yok zaten. Bir enflasyon var yüzde 100 o kesin ama eski 40 yıllık binada çimento sabit o zaman fiyat belli adam evin fiyatını çoktan çıkartmış, kar yapmış, yüzde yüz zam yapmasına rağmen bu kadar hırs neden benim isyan ettiğim nokta bu. Bunu artık bir çok emlakcı ve ev sahibi yapıyor. Yani insanımızdada sıkıntı yok mu var bunu önce bir kabüllenmeyiliz. Ev sahipleride enflasyon var diyip günah çıkarmasınlar boşuna bence ( Fırsatcılık yapanlar) Mevcut iktidar durumu bu güne getirdi bunu zaten hepimiz kabul ediyoruz. Ama savaş zamanında ceset soymak gibi bir şey bu. Hepimize ciddi bir ayna lazım orta cağ avrupasındaki gibi herkes kendini düşünüyor. Çözümün iktidar da olduğu şahsen bende pek inanmıyorum zaten. Bu konudada aynı fikirdeyiz. Ama çıkan yasaları delmek ve yasal boşluklardan yararlanmak isteyen fırsatçı sayımızda çok fazla. Ahlak problemide var bizim toplumda yani...





< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi derlemeler -- 22 Aralık 2022; 15:8:35 >
Bu mesaja 1 cevap geldi.

Bu mesajda bahsedilenler: @Torlak Kemal
@
3 yıl
Yarbay

tıpkı borsa gibi. emlakçı sayısı fazla olunca piyasada satıcı fazla oluyor istedikleri fiyatı yazıyorlar. hatta yüksek yazmaları için sevk ediyorlar.

alıcı sayısı talep nedeniyle fazla. talep biterse (herkes ülkesine dönerse) ev sayısı fazla alıcı az olacak. ama kimse TR yi bırakıp da ülkesine geri dönmezz.



Z
3 yıl
Yarbay

hadi bakalım asgari ücrete zam geldi. 5000 lik ev 8000'e ilana girilir :)

asdasdasd



< Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
Bu mesaja 1 cevap geldi.
T
3 yıl
Yarbay

Evet, bazı aç gözlü ve fırsatçı ev sahipleri olduğu doğru, bunlar ederinden fazla kira istiyorlar ama onların da haklı olduğu nokta şu. Bütün mal ve hizmetler mevcut enflasyona göre olmaktan çok enflasyon beklentisine göre fiyatlandırılır. Şöyle örnek vereyim. Ben perakendeciyim. tanesi 10 liradan 100 tane mal aldım. Kar marjım perakendeci olduğum için %25. Enflasyonist bir ortamda ben 10 liranın üzerine 2,5 lira kar koyup satarsam, sermayeden yerim. Çünkü 2 ay sonra 100 kalem malı sattığımda elimde 1250 lira olacak ama mesela %100 enflasyonun olduğu bir ortamda 1250 liraya sattığım mal ile yine 1000 tane mal almaya kalksam 1250 tl ödeyeceğim. Hani benim karım, masraflarım? O zaman ne yapıyorum? %25 kar yerine %50 kar koyuyorum çünkü öyle yapmazsam sermayeden yerim. Aynı malı her defasında daha az sayıda raflara koymak zorunda kalırım. Onun için enflasyonist bir ortamda herkes malını beklenen enflasyona göre fiyatlar.

O açgözlü dediğin ev sahibi de 1 yıl boyunca oluşacak enflasyon beklentisini fiyatına yansıtarak evi kiraya veriyor. Yani evin bugünkü ederi 3000 lira olsun. Eğer %150 enflasyon varsa, o adam 3000 TL'nin üzerine 2000-2500 TL daha ekleyip öyle fiyatlandırır çünkü biz herhangi bir mal alırken de satıcısı aynen bunu yapıyor. Ben 2 yıl önce tam buğday ekmeğini fırından 3,5 TL'ye alıyordum. Bugün aynı ekmeği bana 16 TL'ye satıyorlar. 2 yılda fiyat %500'den fazla artmış. 2020 başında kiradaki evimi 300 bin TL'ye almıştım. Bugün 2 milyon lira. 3 yılda %700 değer kazanmış. Şimdi buna bakıp kar ettiğimi sanmayın. Evi satıp tekrar aynı evi 2 ay sonra almaya kalksam, muhtemelen alamam. Yani sadece param değerini korudu, zenginleşmedim. İnsanlar bunu anlamıyor. Aynı şey arabamda da oldu. 2 yıl önce 160-180 bin eden arabam 2 yıl yaşlandığı halde bugün 500 bin ediyor ama almaya kalksam yenisi 1 milyon lira.

O zaman sadece ev sahiplerini suçlamak haksızlık değil mi? Piyasada her malın fiyatı böyle astronomik artmış.

Enflasyon zehirli bir sarmaldır, her şeyi zehirler ve bu iktidar ülkeyi lanet olası enflasyon sarmalına soktu. Ev sahipleri değil suçlu olan, iktidar.

Evet, her yerde olduğu gibi ev sahipleri arasında da hasis, açgözlü ve fırsatçı olanları var. Ama diğer ev sahipleri enflasyona ve evin değerine göre fiyat biçiyor ve böyle yapmakta diğer esnaf ne kadar haklıysa ev sahipleri de o kadar haklı.

Yani özetle bugünkü fiyat ya da kira 1 yıl sonraki enflasyon beklentisine göre belirleniyor, aksi halde zarar edilir ya da sermayeden yenir.

Sıkıntı enflasyon ile evlere talep patlamasında ve her ikisinin yegane sorumlusu da bu iktidar.
Gerçek sorumluyu görmeyip, suçluyu başka yerde aramak Don Kişotun yel değirmenlerine saldırmasından farksız.

Önce şunu anlamamız şart: Kapitalizm arz/talep dengesi üzerine kuruludur. Piyasada fiyatlar buna göre belirlenir. Talep varsa ve arz aynı hızda artmıyorsa, bu defa fiyat artar. Arz talepten hızlı artarsa bu defa da fiyat düşer. Bu, ev fiyatları ve ev kiraları için de geçerlidir.




Bu mesajda bahsedilenler: @derlemeler
W
3 yıl
Yüzbaşı

evet yaparlar cünkü ev kirası = o maas kac liraysa yaklasık o zaten.. o maas 2000 lirayken bile 2 + 1 ve katta evler 2000 liraydı.. formül genellikle söyle olur: karı koca calısırlar bir maas ev kirası öbür maasla gecinirler.. piyasa böyle.. ev cok önemli.. evin yoksa genellikle fakirliğe mahkumsundur..





< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Warlord384 -- 23 Aralık 2022; 8:20:41 >


Bu mesajda bahsedilenler: @Zeen
O
3 yıl
Er

Kiralar çok yükseldi.



D
3 yıl
Yüzbaşı

Kimse vergi kaçıramazsa bu fakirlerin ve orta sınıfın lehine, zenginlerin ise aleyhine olur. Kısaca açıklamak gerekirse zengin vergi kaçırdığı için daha doğrusu özellikle Anap ve sonrası iktidarlar vergi almayı beceremediği için mesela arabaya o kadar vergi veriyorsun.





< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi denn.zent -- 25 Aralık 2022; 5:51:14 >

G
3 yıl
Binbaşı

Yani ev sahiplerine az bile söylüyorlar şöyleki kiram abartısız %160 arttı tam olarak yüzdesel artış rakamım bu üstüne üstlük ara zamda yapmamı beklermiş beyfendi.Bende mecburen kiralar yüksek olduğu için kabul ettim.
Bu ara zammı hangi aklı selim çıkardıysa hani o kişilerin üremesinden sorumlu olanların anladınız gerisini.
Devletimizin sözüm ona koyduğu yüzde 25'i uygulatma şansım olmadığı için (Kira sözleşmemin 6.yılı) ya zora koşup kira tespit davası açtıracaktım ki aleyhime sonuçlanacaktı.O yüzden mecburen kabul ettim.

Günü gününe kiramı ödememe rağmen bunuda kendisi her seferinde senden çok memnunuz sen şöyle düzenli yatırıyorsun böyle bilmem napıyorsun diyen adam şimdi düzenli ödüyorum deyince herkes öyle ödüyor ne var dedi çıktı işin içinden.Üzerine ucuza oturuyorsun diye de eklemekten geri kalmadı.
Bizimki ev sahibi de değil apartmanlar sahibi üstelik gurbetçi birde aç gözlü paradan başka bir şeyi bilmeyen adinin teki.Benim maaş zammım bile belli olmadan daha mayıs ayında ödeyeceğim kiram şimdiden belli oluyor kendini garanti altına almayı ihmal etmiyor haspam.
Kimse bu tarz tavırları kabul etmiyor, pek çok ev sahibi de bu kafada kardeşim biz senin kölen değiliz ,işvereninde kölesi değiliz bizde meraklısı değiliz sizlerin ağız kokusunu çekmeye.
Sırf ben değil apartmandaki herkes şikayetçi koşa koşa gurbetten geldiği gibi milleti yılbaşı üzeri üzüp strese sokup diktirip gitti.
Umuyorum ki evi barkı yıkılsın altında kalakalsın.

İşime uzak bir yerde bir evim var onu satıp üstüne kredi borçlanıp aynı muhitten ev alıp kendi yoluma bakacağım gurbetçi doymazda ne hali varsa görsün.



A
3 yıl
Yüzbaşı

demek ev sahipleri böyle düşünüyor..bende 12 senelik kiracıyım bin tl ödüyordum 3500 çıkardı...şimdi ev arıyorum...senin son dediğine katılıyorum hükümetin zammına hayır dememiştik ama ben şimdi ortalığı yıkıcam..az bekleyin




Bu mesajda bahsedilenler: @tosunpasa
DH Mobil uygulaması ile devam edin. Mobil tarayıcınız ile mümkün olanların yanı sıra, birçok yeni ve faydalı özelliğe erişin. Gizle ve güncelleme çıkana kadar tekrar gösterme.