1. sayfa
Ani durumlarda motor freni ile durmak daha hızlı durmanızı sağlar ancak bunu yapabilmek kolay değildir. Mesela ben alışkanlıktan dolayı ani frenlerde debriyaj kullanmamaya özen gösteriyorum. Tabi ki her zaman mümkün olmuyor, ayak bi şekilde gidiyor debriyaja. Örnek vermek gerekirse; 3. vites, 60 km ile gidiyorsunuz ve aniden önünüzdeki araç fren yaptı. Debriyaja hiç basmadan sadece fren ile daha hızlı durursunuz. Çünkü hem devir düşerek motora yükleniyor, hem de frenler. Bu durumda aracın stop etmesi pek umrumda olmaz, ki zaten tam sonunda debriyaja basıp stop etmesini engellerim. Ama stop etse bile motor, öndeki araca girmenizden daha önemli değildir diye düşünüyorum. Tamamen şahsi görüş ve tecrübemdir, konu hakkında teknik bilgiye sahip değilim. Sadece mantıken cevapladım. |
Benim merak ettiğim, ABS olmayan bir araçta frene yüklendiğiniz tekerler kitlenir araç kaymaya başladığı anda stop eder. O sürede de fren sertleşir ve durmak imkansız olur.Yanlış mı biliyorum acaba? |
Aslında yanlış biliyorsunuz. Frene yüklenmek tekerlerin kaymasına neden olur ama kaymaya başladığında stop etmez. Devir iyice düştüğünde stop eder. Diyelimki devir düştü ve motor durdu. Araç kaymaya devam ediyor. Frende hiçbir değişiklik olmaz. Frenin şişmesi için bırakıp tekrar basmanız gerekir, ki 3-4 kere bas çek yapmadan da şiştiğini söylemek zor olur. Hepsinden öte, fren pedalı tam olarak şişse bile, çok sert basarsanız yine tutar frenler. düzeltme: imla |
yani sonuc olarak motor freni ile tekerleri kitlemeden frene basmak daha cabuk durmayı saglıyor degil mi ? |
Evet tekerleklerı kıtlersenız kayarak girersiniz... |
arkadaşlar ben birşeyi merak ediyorum:motor freni nedir .motor freni ile araç nasıl duruyor.cahilliğime verin benim bildiğim;ayak freni-el freni-egzost freni-rotarder freni.bildiğim bunlar forumda sıkça görüyorum merakımı bağışlayın.motor freni nedir.aracı nasıl durduruyor |
sanırım egzos freni dediğiniz şey bu motor freni. yani vites düşürerek yapılan fren. düzeltme: egsoz freni ayrıca bi pedal değilmiydi.. eski bir kamyonda gördüm sanıyorum.. yanlışta hatırlıyor olabilirim bilmiyorum. Motor freni, bir alt vitese alarak yarım debriyaj yapmak yani motora yüklenmektir. Kompressör de denir. |
hocam doğrudur.egzost freni egzost manifoldunun kapatılmasıyla elde ediliyor.ve egz.frenine basınca pompa yakıt vermeyi keser.günümüzde birçok orta ve büyük boy araç kullanır.benim anlamadığım motor freni galiba vites küçültmeyi kasdediyorlar katılımcılar. şayet anlatılan oysa hangi ileri sürüş tekniği sahibi arkadaş yeni ıslakta ve buzda bu hareketi yapabilir.otomarsanda kursiyerlere ilk söylenen buzda-karda yeni ıslakta egzost freni kullanmayın.kolay gelsin
|
hocam, bildiğiniz gibi ıslak yolda araçlarımız daha fazla kayar. bu durumda vites küçülterek motor kompresöre alınır. (BUNU SIK YAPMAK ŞANZUMANA ZARAR VEREBİLİR) Direkt olarak tekerlere değil de, motora yüklenildiği için daha güvenli bir frenleme yapmış olduk. Ani frenlerde (yolun kuru olduğunu varsayarsak) durma mesafesini düşürür. Hani araç testlerinde 100-0 km. testi vardır ya, bu testler debriyaj ile ani fren olarak yapılır. (öyle biliyorum) Bu testte 38 metrede duran araç, debriyaja basılmadan fren yapılırsa 33 34 metre gibi bir mesafede rahatça durur. Belki de bu mesafe daha da düşebilir. Ancak kaygan yollarda zaten hiçbir şekilde ani fren yapılmamalı. Her türlü kızaklar, kurtarmak çok zor. |
en iyi ve en güvenli duruş debriyaj+ frendir. çoğu kişi bilmeden yanlış bilgilendirme yapmış. |
Acil durumda mümkün olan en kısa zamanda frene en fazla güçle basmak gerekir. Motor freni ağır taşıtlarda gerekli olan birşeydir. Birden yüksek bir hızda ağır taşıtta frenlere ve tekerlere yük bindirilirse frenler ya yükü taşıyamaz yada kontrolden çıkar. Birde uzun süreli frenlerde disklerde oluşacak ısınmayı engellemek. Otomobillerde ise motor freni kullanılmasını tavsiye edilmesinin tek nedeni yakıt tasarrufu ve belki kaygan zeminde freni az kullanmak için işe yarar. Birçok kişinin kullanmaya çalıştığı gibi önce gazı kesip otomobili yavaşlatmak aslında otomobilin zorlanmadan yavaşlamasını sağlar ama otomobilin ihtiyacı olmayan bir davranış şekli aslında. Pasif sürüş denilen bir sürüş tarzının bir maddesi. Otomobillerde normalde hem uzun süreli frenler den etkilenmez hemde frenleri zaten aracın ağırlığından fazlasını bile durdurabilecek güçtedir. Yani aslında otomobillerde motor frenine normalde ihtiyac yoktur. |
bir deneyelim istersen, aynı yolda aynı hızda önce debriyaj +frenle sonra debriyajsız olarak durana kadar frenle, tam stop edecekken debriyaja basarak bir durmayı deneyin. motor için zararlı olabilir, ama daha kısa mesafe olacaktır. İlk mesajımda tamamen kendi tecrübem olduğunu ve hiçbir teknik veriye dayanmadığını belirtmiştim. |
bildiğim kadarıyla msr güvenlik sistemide bunun için üretilmiş... buzda giderken vites ufaltınca tekerleğin kitlenmemesi için... Videoyu izlemek için tıklayınız |
hocam tamamen doğrusudur söyledikleriniz.motora hiçbir zararı yoktur. söylemiştim tekrarda fayda var.sağ ayak frene basmaya daha yatkındır.intikal süresi kısadır.işin içine debriyajıda katarsak intikalde gecikme ve bu gecikmede metre demektir.motor freni denen kompresyon freni sadece yardımcı unsurdur.kompresyon freni ile durmaya çalışma kaygan zeminde kayma nedenidir. zaten günümüz araçlarında buna gerek yoktur.çünkü motor(kompressyon)freninin hedefide muharrik tekerlerdir(güç veren).şayet araç arkadan itişli vede limitörlü ise limitörü devreden çıkarmak gibi birşey olur bizim yaptığımız.KAYMA DURMAYI GECİKTİRİR.GEÇ İNTİKAL DURMAYI GECİKTİRİR. kazasız keyifli sürüşler.
|
Whisper911....... buzda giderken vites ufaltınca tekerleğin kitlenmemesi için... ----------------------------------------------------------------------------------------- küçük bir ipucu:kaygan-buzlu zeminde güçlü viteslerden kaçınmak gerekir.kullanım tabiriile baygın kullanma aracı toparlamada büyük fayda sağlar. patinajdan dolayı kalkılamayan yerde bir üst-olmadı bir üst vitesle kalkmaya çalışmak kalkışı kolaylaştırır. ![]() |
![]() |
acil bir durumda insanın aklına motor freni gelmiyor. onun dışında acil bir durum söz konusu değilse,yani sadece birden yanan kırmızıda geçmemeye çalışılıyorsa,motor freni ve fren ikilisi daha çabuk durduruyor. kırmızıda geçmemek için frene asıldığım çok oldu,kızaklamayacak kadar dengeli basarken,motor frenini kullandığımda sanki 2 kat daha hızlı yavaşlatıyormuş gibi bir his oluşturuyordu durmaya yakınken. |
anlatmak istedigim tam olarak bu. motor freni ile birlikle kızaklamayacak kadar dengeli bastıgım zaman cok cabuk duruyorum . kızakladıgı zaman durma mesafesi cok artıyor. |
1. sayfa
DH forumlarında vakit geçirmekten keyif alıyor gibisin ancak giriş yapmadığını görüyoruz.
Üye Ol Şimdi DeğilÜye olduğunda özel mesaj gönderebilir, beğendiğin konuları favorilerine ekleyip takibe alabilir ve daha önce gezdiğin konulara hızlıca erişebilirsin.