1. sayfa
|
Gün Bey çok güzel bir özet makale olmuş elinize sağlık, herşeyi toparlamışsınız. Ben katı hal tarafının bilerek uzunca bir süre yayınla?mayacağını düşünü... |
|
Gün Bey çok güzel bir özet makale olmuş elinize sağlık, herşeyi toparlamışsınız. Ben katı hal tarafının bilerek uzunca bir süre yayınla?mayacağını düşünüyorum. Nmc ve lfp üretim kapasitesi çok yüksek ve şu anda dünyada hatrı sayılır üretim tesisi var. Mevcut düzeni uzun bir süre devam ettireceklerdir. Ve insanlara her 10 yılda bir 8-10 bin dolar bandında batarya paketi satmaya çalışacaklar. Mg den katı hal için seri üretime hazırlık için bir atak gördük ancak fiyat konusunu çok merak ediyorum. Buna ek olarak benim görüşüm 80-100kw lik pakete sahip verimli 600-700km nmc piller 800v mimari ile günümüz dizel benzinli konforuna menzil konusunda eş değer oluyor. Örneğin yeni bmw ix3 de 108kw lik 800v mimarili, 400kw şarj kapasitesi olan nmc tip bir batarya ile geliyor. Kağıt üstünde menzili 800km ve fiyatı 60 bin euro ya seneye satılacak. Umarım nmc bataryalar hızlıca ucuzlar. |
|
Gün Bey çok güzel bir özet makale olmuş elinize sağlık, herşeyi toparlamışsınız. Ben katı hal tarafının bilerek uzunca bir süre yayınla?mayacağını düşünüyorum. Nmc ve lfp üretim kapasitesi çok yüksek ve şu anda dünyada hatrı sayılır üretim tesisi var. Mevcut düzeni uzun bir süre devam ettireceklerdir. Ve insanlara her 10 yılda bir 8-10 bin dolar bandında batarya paketi satmaya çalışacaklar. Mg den katı hal için seri üretime hazırlık için bir atak gördük ancak fiyat konusunu çok merak ediyorum. Buna ek olarak benim görüşüm 80-100kw lik pakete sahip verimli 600-700km nmc piller 800v mimari ile günümüz dizel benzinli konforuna menzil konusunda eş değer oluyor. Örneğin yeni bmw ix3 de 108kw lik 800v mimarili, 400kw şarj kapasitesi olan nmc tip bir batarya ile geliyor. Kağıt üstünde menzili 800km ve fiyatı 60 bin euro ya seneye satılacak. Umarım nmc bataryalar hızlıca ucuzlar. |
|
Lazım değil diye bataryaları uzun dönem boyunca yavaş yavaş geliştirmediler, şimdi bir anda buluş yapmaya teknoloji keşfetmeye çalışıyorlar. Bazı önemli buluşlar, araştırma yaparken tesadüfen ortaya çıkmıştır. Azimle araştırarak o tesadüfen ortaya çıkan bilgiyi bulun bakalım bulabilirseniz. |
|
gelecekte bunlar bizi pek ilgilendirmiyor çünkü bizi daha da yüksek ötv, daha yüksek elektrik ücreti ve mtv bekliyor gelecekte. menzil ne olursa olsun... şarj ederken gerek evde gerek dışarıda geçirmasyon fiyatlara hem burada hem bütün dünyada başladılar. şarjcı şirkelerin niyeti ortada. gerekçesiz zam yapıp 2 paragraf masallar anlatmaya başladılar. belli ki arkada ortak fiyat belirleme temasları son hız. belki içten yanmalılara uygulanan tarifeden beteri kademe kademe geliyor. malesef durum bu. |
|
Katı-hal bataryası maliyet dışında toz pembe gibi anlatılıyor nedense. Mercedes yıllardır otobüslerinde brogen üretimi tam katı hal batarya kullanıyor, uzun zamandır bu işin en büyük yatırımcılarından. Şarj stabilitesi, çok daha az pil ömrü, enerji transferinde yüksek sıcaklık istemesi, soğuklarda Lfp'den bile daha fazla menzil kaybı, bir çok problemi var hala. Lucid'de Gravity modeli için düşünüyordu, zaten az satılacak bir araç, ultra pahalı, katı hal kullanabilirlerdi ama basitçe sebep göremiyorlar. Asıl pil kimyasındaki değişiklikler, zinc ve vanadyum ağırlıklı dizaynlar, sodyum ve silikon kullanımını arttırıp üretimi de yükselterek ölçek ekonomisi ile iyice maliyetleri düşürmek vs asıl bunlar gelecekte elektrikli otomobillerin tam olarak baskın tür hale gelmesini sağlayacak. Hiç bir zaman bir gecede pil teknolojisinde sıçrama falan olmayacak, boşuna bekliyor bazı romantikler. |
|
Teşekkür ederim teknoloji çok biliyorsunuz her hafta inanılmaz batarya haberleri çıkıyor ama gerçekleşmiyor. Bazıları ticari girişimler tarafından üstleniyor ama bakıyorsunuz yıllar sonra o firmalar kapanıyor. O yüzden biraz konservatif oldu benimde yazım. Daha ziyade şu anki halimizin altına sodyum iyon mutlaka gelecek belli. Üste yarı katı hal ve nihai tam katı halde gelecek. Esas soru dediğiniz gibi NMC ve LFP’deki üretim uculamasıyla ne kadar hayatta kalacakları. Çünkü üzerine ciddi arge dönüyor bu ikisinin |
|
Katı hal batarya bir şirketin ulaşabileceği en büyük başarı kızıl elması olduğu için herkes yaptım, yapıyorum, az kaldı, pilot fabrika kuruyorum filan diyor. Piyasada rahat 10 tane farklı katı hal batarya bitti bu iş diyorlar bunun nedeni biraz kendilerinin değerini arttırmak. Yapan olursa gerçekten onuda havacılıkta filan kullanırlar. Bir savaş dronu çok daha uzun mesafe yada daha fazla bomba taşır ki büyük gelişme ilk göreceğimiz yer Ukrayna Rusya savaşı olacaktır. |
|
Biraz eksik olmuş. Batarya ömrü ve güvenilirliğini anlatmamışsınız. Nmc bataryalar aşırı ısınma ile veya kaza ile yapısal bütünlüğünün bozulması halinde yanma ve araç içindekileri tehlikeye atma potansiyeline sahip. Ömür konusunda da nmc bataryalar anlattığınız batarya tipleri içinde en düşük ömre sahip. Lfp bataryalar görece düşük enerji yoğunluğuna rağmen güvenilirliği ve yüksek şarj deşarj döngüsü (uzun ömür) nedeniyle gittikçe daha çok araç firması tarafından tercih ediliyor. Katı hal bataryaları ise henüz geniş kapsamlı seri üretime geçemediği için vaad ettikleri çok güzel olsa da sahada gerçek koşullarda ne vereceğini görmeden fazla hevesli olmamak lazım. |
|
Batarya ömrüne girmedim zira yeni teknolojilerin tam belli değil birde satış esnasında çok fazla göz önünde bulundurulmuyor satıcılar tarafından. NMC bataryalarda 500-600 bin km gitmek olabiliyor keza 300 bin km sonra bile araç kullanılır hali kalır mı bilmem. Diğerleri daha yüksek kapasitelerin. Birde çok uzatmak istemedim. Güvenlik ise çok karışık bir olay. Evet bazı bataryalar diğerlerine göre daha güvenli daha az yanıcı ama esas olay biraz üreticinin paketlemesine, içine koyduğu güvenlik önlemlerine, araç çarpışma testlerine verdiği önem ile çok değişiyor. Yani emin olun kötü bir üretici her durumda yangına neden olabilir. |
"Ancak gelişmeler her an değişebilir." borsa mı bu her an değişsin? |
|
Elektrikli araçların en çok konuşulan konusu bence batarya meselesi. Şimdilik herkes menzil peşinde ama gelecekte farklı opsiyonlar göreceğiz gibi. Hızlı şarj, uzun ömürlü piller, hatta belki de kolay değiştirilebilir batarya istasyonları... Yani “benzin alır gibi batarya değiştirme” fikri kulağa hâlâ hayal gibi geliyor ama çok uzak değil bence. Ben de geçen gün şarj istasyonunda aracı doldururken bunu düşündüm. İşin güzel tarafı, Vakıfbank bireysel kredi kartıyla seçili istasyonlarda ekstra indirim olması. Böyle küçük dokunuşlar insanı hem teknolojinin gelişimine hem de kendi cebine biraz daha umutlu bakmaya itiyor. https://www.vakifkart.com.tr/kampanyalar/elektrikli-sarj-istasyonu-harcamalariniza-20-indirim-38848 |
|
Şu anda yaygın kullanılan batarya tipleri arasındaki en iyi seçenek maliyet, uzun ömür ve güvenlik sebeplerinden dolayı şüphesiz LFP. Yazıda buna neden değinilmemiş anlamadım. Sanki NMC batarya reklamı gibi olmuş! Asıl soru şu olacak; şu an kullanılan mevcut batarya ileride başka bir tip ile değiştirilebilecek mi? Örneğin NMC kullanan bir TOGG’un bataryası 8 sene sonra çok daha ucuza maledilebilen bir batarya tipini kullanabilecek mi? |
1. sayfa
Bu seçenekler bir aracın farklı menzilleri, fiyat seviyeleri için size sunulacak ya da hibrit şekilde biraz ondan biraz bundan şeklinde tek paket içinde olacak. Geleceği tahmin etmek zor olsada şimdiden mevcut trendler ile size bir tahmin sunmaya çalışacağım.
Şimdiden aynı aracın hem NMC’li hemde LFP bataryalı hali satılabiliyor. İleride batarya tiplerinin iki seçenekten beş seçeneğe çıkması muhtemel. önümüzdeki yıllarda elektrikli araçlarda karşımıza çıkacak batarya türleri ve hangi kullanım alanlarına hitap edeceklerini değerlendirelim.
🔋 Sodyum İyon Bataryalar
Otomobil firmaları batarya seçimi yaparken en önemli kriter olarak uygun maliyete dikkat ediyor. Sodyum bataryalar, maliyet açısından en ucuz seçenek ama en yoğun enerji saklayanı kesinlikle değil. Bu nedenle şehir içi araçlarda 300 km sınıra kadar ya da 30-40 kWh aralığındaki araçlarda düşük güç yoğunluğuna rağmen sodyum batarya tercih edilebilir. Bu şekilde kullanımlarda batarya yoğunluğu düşük olsa da şehir içinde sık şarj imkanı sayesinde menzil, ağırlık ve verimlilik yerine uygun fiyatlı olmasıyla tercih edilecektir.
Ayrıca Bkz.CATL, sodyum bataryasıyla güvenlikte bir ilke imza attı: Seri üretime hazır
🔋 LFP Bataryalar
Orta büyüklükte ve standart menzil sunana araçlarda uzun süre LFP (Lityum Demir Fosfat) tipi bataryalar tercih edilecek gibi görünüyor. Sodyum iyon bataryalardan daha fazla enerji yoğunluğu sunması sayesinde batarya boyutu ve ağırlığı düşerken fiyat çok yükselmiyor. Böylece daha yüksek hızlarda, daha verimli ve uzun menzilli araçlar mümkün oluyor. LFP günümüzde 75-80 kWh batarya paketlerinde kullanılıyor. Keza yine LFP ile genelde piyasaya sürülen araçlar 500 km civarında kalacaktır.
🔋 NMC Bataryalar
Eğer uzun menzilli bir araç istiyorsanız günümüzde tercih edilen batarya türü NMC (Nikel, Mangan ve Kobalt). LFP’ye göre daha pahalılar zira içindeki nadir elementler daha fazla. Ancak bu onun fiyatını yükseltilirken bir yandan enerji yoğunluğunu da arttırıyor. Bu nedenle 75-80 kWh üstündeki batarya boyutlarında genelde NMC kullanılıyor. Bu araçlar günümüzde satılan araçların uzun menzil versiyonlarında kullanılıyor. Tahmini menzilleri ise 600-700 km civarı olabilir. NMC üretim maliyeti yüksek olsa da uzun bir süre daha LFP’den daha uzun menzil sunacak gibi gözüküyor.
🔋 Yarı Katı Hal Bataryalar
En yüksek güç ağırlık oranına sahip katı hal bataryalar olsa da o teknolojiden önce yarı katı hal bataryalar hayatımıza girecek gibi görünüyor. Katı hal bataryalarda hiç bir elektrolit sıvısı olmazken, yarı katı hal bataryalarda normal bataryalardaki %10 sıvı oranı %5’e düşüyor. Bu teknoloji şimdilik hem LFP hem de NMC tabanlı olarak ayrı ayrı geliştirilmiş durumda ve yaygınlaşacak gibi gözüküyor.
🔋 Tam katı hal bataryalar
Yarı katı hal bataryalar yaygınlaştıktan birkaç sene sonra katı hal bataryaları içeren modeller üst segmente ve pahalı modellerde yer almaya başlayacak gibi gözüküyor. Bu bataryalar türünün ilk örnekleri olması ve üretiminin zahmetli olması nedeniyle epey pahalı olacak. Ancak zamanla çeşitlenip maliyetler düştükçe daha erişilebilir modellerde görebiliiz ama uzun bir süre yüksek fiyatlı modellerde kullanılacağı kesin.
Zamanla onlarca çeşit katı hal bataryadan bazıları ucuzladıkça, bizde daha erişilebilir modellerde göreceğizdir ama bir süre bu şekilde gideceği kesin.
Bu pahalı ve özel araçlar 150 kWh üstü bataryalar ile piyasaya sürülecek ve 1000 km menzile nihayet ulaşılabilyor olacağız.. Şehir içinde bu kapasiteler gereksiz olduğundan özellikle yüksek hızlarda seyahat eden ve sık sık şarj için duraklamak istemeyen kullanıcılara hitap edecek. Şahsi fikrime göre aracını çoğu zamanı otoban hızı olan 140 km/s hızda kullanan ve şarj molası vermeden daha uzun mesafede sürüş yapmak isteyen kişiler bu araçların ilk alıcıları olacak.
Burada aktardıklarımız, mevcut teknolojiye dayalı öngörüler. Ancak gelişmeler her an değişebilir. Örneğin, sodyum iyon bataryaların enerji yoğunluğu beklenenden hızlı artabilir ya da lityum sülfür bataryalar seri üretime geçerek tüm dengeleri değiştirebilir. Kısacası elektrikli araçlarda batarya çeşitliliği artmaya devam edecek ve kullanıcıların önünde çok daha fazla seçenek olacak. Bu seçeneklerin cazibesini üretim maliyetleri belirleyecek.
DH forumlarında vakit geçirmekten keyif alıyor gibisin ancak giriş yapmadığını görüyoruz.
Üye Ol Şimdi DeğilÜye olduğunda özel mesaj gönderebilir, beğendiğin konuları favorilerine ekleyip takibe alabilir ve daha önce gezdiğin konulara hızlıca erişebilirsin.
Haberi Portalda Gör