Xiaomi, diğer birçok otomobil üretici gibi katı hal pili geliştirme yarışına dahil oldu. Şirketin duyurduğu yeni patent, bu yeni nesil pil teknolojisinin ticarileştirilmesinin önündeki iki kritik engel olan iyonik iletkenliği ve enerji yoğunluğunu iyileştiren katmanlı bir elektrot yapısını açıklıyor.
Mevcut üretim hatlarına uyumlu
Tasarımın temelinde, aktif maddeler, iletken katkılar, bağlayıcılar ve polimerler ile metal tuzlarından oluşan bir katı elektrolit içeren çok katmanlı elektrot malzemeleriyle birlikte bir akım toplayıcı bulunuyor. Elektrolit, kalınlığı boyunca elektrot katmanına nüfuz ederek iyon taşıma yollarını kısaltıyor ve performansı artırıyor. Xiaomi, bu yaklaşımın mevcut lityum batarya üretim hatlarıyla uyumlu olduğunu ve gelecekte seri üretime geçişi kolaylaştırabileceğini söylüyor.
Xiaomi, prototipinin %77,8 hacim verimliliği sunan bir Hücreden Gövdeye (Cell-to-Body) tasarımını desteklediğini iddia ediyor. Araç tabanı dahil olmak üzere yüksekliği yalnızca 120 mm olan batarya paketi, daha iyi alan kullanımı ve iyileştirilmiş ağırlık dağılımı sunuyor. İddia edilen rakamlar arasında 1.200 km'yi aşan CLTC menzil değeri ve 10 dakikada 800 km'lik hızlı şarj kapasitesi yer alıyor.
Birçok üretici katı hal pilleri üzerinde çalışıyor
CATL, BYD, Toyota, SAIC ve BMW gibi küresel oyuncular da benzer teknolojiler üzerinde çalışıyor. Örneğin BMW, i7 modelinin katı hal prototipini yollarda test etmeye başladı. CATL ve SAIC, 2027 yılına kadar sınırlı üretime geçmeyi hedeflerken, Toyota da 2027-2028 arasında ilk katı hal batarya modellerini piyasaya sürmeyi planlıyor.
Katı hal piller, geleneksel lityum iyon hücrelerindeki sıvı elektrolitin yerini katı malzemelerle değiştirerek enerji yoğunluğu, güvenlik ve termal kararlılıkta iyileştirmeler vaat ediyor. Ancak, sınırlı iyonik iletkenlik, arayüz temas sorunları ve lityum dendrit oluşumu gibi önemli sorunların aşılması gerekiyor. Sülfid, oksit ve polimer bazlı olmak üzere üç farklı katı elektrolit türü araştırılıyor ve her birinin iletkenlik, kararlılık ve üretilebilirlik açısından avantaj ve dezavantajları bulunuyor.
Xiaomi'nin patenti, hızlı şarj uygulamalarında önemli bir darboğaz olan kalın elektrotlardaki iyon taşıma zorluklarının ele alınmasında ilerleme kaydedildiğini gösteriyor. Analistler, bu sayede Xiaomi’nin gelecekteki elektrikli araçlarında kendi geliştirdiği katı hal bataryaları kullanarak CATL ve BYD gibi tedarikçilere olan bağımlılığını azaltabileceğini düşünüyor. Ancak, bu teknolojinin 2030'dan önce piyasaya çıkması beklenmiyor.
Traş makinesi sektörüne bile giren firmadan pilli araba alıp ailemi ve kendimi riske atmak istemem şahsen. İyice ele ayağa düştü bu iş... Kimse sonrasını düşünmüyor
Anladım seni ama Hyundai bile ona bakarsak tüplü TV bile üretiyordu. Bu kafadan çıkmanı öneririm. Çin artık teknolojide lider; araçları da gayet güzel ve kaliteli. Ne kadar para ödersen, o kadar kalite alırsın. Tesla'yı çok mu kaliteli zannediyorsunuz?
Xiaomi'nin bu işlerede çalışması sektör adına rekabeti tetikleyecek firmaları bu alanda yatırıma zorlayacak bir hamle sayılır, bahsi geçen rakamlar çok iddialı ki zaten sektöre çok iyi giriş yaptılar, şirket yapıları gelişmeye daha müsait bu işte başarılı olamamaları ihtimal bile değil...
Sektör devleri bu işe yani katı hal batarya geçişine temelden ticaretlerini bozmadan yavaş yavaş geçme derdindeler oysa Xiaomi zaten elektrikli araç üreterek sektöre girdiğinden diğerleri gibi kıvırma şansları yok, sektörde tutunmak için en iyisini vermek tüketiciyi ürünlerine çekmek zorundalar.
Kendi bayi ve servis sistemlerini kurarak ülkemize giriş yapacaklarını günü bekliyorum.
Mevcut üretim hatlarına uyumlu
Tasarımın temelinde, aktif maddeler, iletken katkılar, bağlayıcılar ve polimerler ile metal tuzlarından oluşan bir katı elektrolit içeren çok katmanlı elektrot malzemeleriyle birlikte bir akım toplayıcı bulunuyor. Elektrolit, kalınlığı boyunca elektrot katmanına nüfuz ederek iyon taşıma yollarını kısaltıyor ve performansı artırıyor. Xiaomi, bu yaklaşımın mevcut lityum batarya üretim hatlarıyla uyumlu olduğunu ve gelecekte seri üretime geçişi kolaylaştırabileceğini söylüyor.
Birçok üretici katı hal pilleri üzerinde çalışıyor
CATL, BYD, Toyota, SAIC ve BMW gibi küresel oyuncular da benzer teknolojiler üzerinde çalışıyor. Örneğin BMW, i7 modelinin katı hal prototipini yollarda test etmeye başladı. CATL ve SAIC, 2027 yılına kadar sınırlı üretime geçmeyi hedeflerken, Toyota da 2027-2028 arasında ilk katı hal batarya modellerini piyasaya sürmeyi planlıyor.
Ayrıca Bkz.BYD, 1300 beygirlik Yangwang U7'nin teslimatlarına başladı
Katı hal piller, geleneksel lityum iyon hücrelerindeki sıvı elektrolitin yerini katı malzemelerle değiştirerek enerji yoğunluğu, güvenlik ve termal kararlılıkta iyileştirmeler vaat ediyor. Ancak, sınırlı iyonik iletkenlik, arayüz temas sorunları ve lityum dendrit oluşumu gibi önemli sorunların aşılması gerekiyor. Sülfid, oksit ve polimer bazlı olmak üzere üç farklı katı elektrolit türü araştırılıyor ve her birinin iletkenlik, kararlılık ve üretilebilirlik açısından avantaj ve dezavantajları bulunuyor.
Xiaomi'nin patenti, hızlı şarj uygulamalarında önemli bir darboğaz olan kalın elektrotlardaki iyon taşıma zorluklarının ele alınmasında ilerleme kaydedildiğini gösteriyor. Analistler, bu sayede Xiaomi’nin gelecekteki elektrikli araçlarında kendi geliştirdiği katı hal bataryaları kullanarak CATL ve BYD gibi tedarikçilere olan bağımlılığını azaltabileceğini düşünüyor. Ancak, bu teknolojinin 2030'dan önce piyasaya çıkması beklenmiyor.
Kaynak:https://carnewschina.com/2025/06/14/xiaomi-joins-solid-state-battery-race-with-new-high-density-electrode-patent/
Haberi Portalda Gör