Gazali ünlü Filozofların Çelişkileri (Tahâfut al-falâsifa) adlı eserinde, (aristocu-ibni sinacı dizge kastedilmekte) bu metafizik, teoloji, doğa felsefesi ve bilgi kuramını eleştirir; bunlara karşı çıkar ve tüm bu alanlarda, özellikle bilgi teorisi alanında çok modern görüşler ileri sürer. Örneğin bilimle ilgili olarak ilerde Leibniz'in ortaya atacağı «akıl hakikatleri» ve «olay hakikatleri» ayrımına benzer bir ayrım geliştirir. Konusu akim ilkeleri ve bu ilkelere uygun çıkarsamalar olan mantık ve matematik gibi bilimlerle, doğanın ve olayların kendileri olan diğer bilimler arasında bir ayrım yapar. Olaylar dünyasından her türlü «zorunluluk» veya «imkânsızlık» ı kaldırarak, bu tür kavramları eşyanın değil, akim kategorileri olarak tanımlar. Bundan hareket ederek insan deneyini konu alan ve bugün «deneysel» diye adlandırdığımız bilimlerle, insan zihnini konu alan ve bugün «formel» diye adlandırdığımız bilimleri, kendi terminolojisi ve kavramları içinde birbirinden özenle ayırır. Öte yandan yine keskin bir nazarla bilimlerle felsefe arasında bir ayrım yapmaya çalışır: Ortada kimsenin önermelerine itiraz etmediği bir mantık, matematik ve astronomi gibi bilimlerle, «felasife»nin karşıt iddiası ne dursa olsun, herkesin üzerinde tartıştığı metafizik, teoloji veya ahlâk gibi farklı bir yapıda olduğu görülen disiplinler vardır.
Ahmet Arslan
DH forumlarında vakit geçirmekten keyif alıyor gibisin ancak giriş yapmadığını görüyoruz.
Üye olduğunda özel mesaj gönderebilir, beğendiğin konuları favorilerine ekleyip takibe alabilir ve daha önce gezdiğin konulara hızlıca erişebilirsin.
Arslancı degiliz, yanlış anlamayın. Kendisi ortalama bir felsefecidir. Sadece islam felsefesini ezikleyen, (ki bu kendi çalışma konuları haricindeki dönemlerle ilgilidir, yani o dönemleri de çalışsa daha farklı şeyler söyleyebilir) ve felsefeyi ateistlikle bir tutan Arslan bile Gazali'yi böyle görüyor demek içindi.
Arslancı degiliz, yanlış anlamayın. Kendisi ortalama bir felsefecidir. Sadece islam felsefesini ezikleyen, (ki bu kendi çalışma konuları haricindeki dönemlerle ilgilidir, yani o dönemleri de çalışsa daha farklı şeyler söyleyebilir) ve felsefeyi ateistlikle bir tutan Arslan bile Gazali'yi böyle görüyor demek içindi.
vardır.
Ahmet Arslan
DH forumlarında vakit geçirmekten keyif alıyor gibisin ancak giriş yapmadığını görüyoruz.
Üye Ol Şimdi DeğilÜye olduğunda özel mesaj gönderebilir, beğendiğin konuları favorilerine ekleyip takibe alabilir ve daha önce gezdiğin konulara hızlıca erişebilirsin.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi GERÇEK Gandalff -- 22 Ağustos 2018; 8:8:9 >
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >