Merhabalar şimdi bildiğim kadarıyla debriyaj a bastığımızda dişliler duruyor baskı balata motor gücünü kesiyor ama tekerden gelen gücü kesen bir şey var mı ? Varsa bu parçanın belli sürelerde değişmesi gerekir mi ?
Disliler durmuyor, disliler tekerleklerin hiziyla orantili. Yokus asagi araba debriyajda hizlandirildiginda biraz hizlandiktan sonra ayni viteste debriyaji cekersek motor devrinin cok arttigini goruruz. Bu da buna bir kanittir bence. Tekerlekten gelen guc derken? Yokus asagi bosta hizlanmasi gibi mi? Eger oyleyse yok oyle bir sey. Fizik kurallari konusuyor orada.
Disliler durmuyor, disliler tekerleklerin hiziyla orantili. Yokus asagi araba debriyajda hizlandirildiginda biraz hizlandiktan sonra ayni viteste debriyaji cekersek motor devrinin cok arttigini goruruz. Bu da buna bir kanittir bence. Tekerlekten gelen guc derken? Yokus asagi bosta hizlanmasi gibi mi? Eger oyleyse yok oyle bir sey. Fizik kurallari konusuyor orada.
https://www.youtube.com/watch?v=uxcNjtG8I_s Şimdi burada debriyaj a basınca dişliler duruyor ama diğer taraı tekere bağlı değil mi ya da diferansiyele, dişliler nasıl duruyor. Durmaz ise vites atmayız zaten galiba.
Disliler durmuyor, disliler tekerleklerin hiziyla orantili. Yokus asagi araba debriyajda hizlandirildiginda biraz hizlandiktan sonra ayni viteste debriyaji cekersek motor devrinin cok arttigini goruruz. Bu da buna bir kanittir bence. Tekerlekten gelen guc derken? Yokus asagi bosta hizlanmasi gibi mi? Eger oyleyse yok oyle bir sey. Fizik kurallari konusuyor orada.
https://www.youtube.com/watch?v=uxcNjtG8I_s Şimdi burada debriyaj a basınca dişliler duruyor ama diğer taraı tekere bağlı değil mi ya da diferansiyele, dişliler nasıl duruyor. Durmaz ise vites atmayız zaten galiba.
Disliler debriyaja basildiginda guc iletilemeyecegi icin kendi halinde doner. Vites gecirilmek istenirse senkromec denilen parca dislileri frenler, boylece sanziman dagilmadan vites gecmis olur. Benim kafam karismis biraz. Kusura bakmayin.
Baskı balata ile fren balatasının arasındaki tek ilişki aynı aracın üzerinde olmasıdır. Arkadaş bambaşka bir şey sormuş.
Tekerleğin dönüşünü kesen şey fren balatasıdır. Baskı balatası ise sadece motor ile tekerlek arasında devir farkının olup olmamasını sağlar. Esas görevi budur. Motor ile tekerlek arasında devir farkı varsa ikisinin devrini "orta yolu buldurma" usulü ile biraz ondan biraz ondan törpüleyerek eşitler. Bu esnada kendisi aradaki devir farkından dolayı sürtünmeye maruz kalır ve aşınır. Eğer baskı balatası baskı tarafından volanta bastırılıyorsa, metal / kauçuk teması baskı altında gerçekleşeceği için basınç altındaki kauçuğu metal yüzeyden kaydırmak da oldukça ağır bir iş olduğu için motor volanı ile şanzıman devri çok ekstrem hareketlere girişmezseniz aynı kalır (Yeterince güçlü bir motor varken frenle gazı aynı anda köklemek gibi). Ancak vites değişimleri ve durma gibi durumlar için motor devrinin şanzıman devrinden farklı olması gerekir. Mesela araç dururken doğal olarak şanzımanın da duruyor olması gerekir ancak motorun çalışmaya devam etmesi lazım. Debriyaja basarsınız ve aracın durması motoru etkilemez. Ancak daha sonra kalkmak için araç hızını (Doğal olarak da şanzıman hızını) motor hızına eşitlemeniz gerekir. Ancak bunu bir anda yapamazsınız. Ya motor stop eder ya çok ani bir kalkış olur. Bunu "zamana yaymalısınız". Bunun için zaten baskı balatası vardır. Debriyajı yavaş yavaş bıraktıkça duran baskı balatası (Ve ona bağlı şanzıman) yavaş yavaş bir dakikada 1000 kere dönen (Ara gazla besliyorsunuz) volana yaklaşır. Temas başladığı anda aracın yüküyle birlikte balata dönmeye başlar. Eğer debriyajı çok sert bırakırsanız balata bir anda yapışıp dönmeye çalışır. Eğer motorun gücü yeterse patinaj başlar. Yetmezse stop eder. Siz debriyajı yavaş yavaş bırakarak balatanın üstündeki yükü yavaş yavaş artırırsınız. Yük arttıkça tutunma artar (Birim alana düşen basınç artarsa tutunma artar. O yüzden kışlık lastiklerde taban inceltirsiniz, birim alana düşen basıncı artırmak için). Siz bu yükü kademeli olarak artırarak "kavrama" denilen olayı yavaş yavaş gerçekleştirsiniz. O an gerçekleşip tam kavrama sağlandığında motor devri kaçsa şanzıman devri de o seviyeye gelir. Aynı mantıkla motorun 4000 devir çevirmesi gereken bir hızla seyir ederken debriyaja basıp motorun rölanti devrine düşmesine müsaade eder, sonra aynı debriyajı geri bırakırsanız yukarıdaki olay tersten gerçekleşir. Bu sefer 4000 kere dönen balata 800 kere dönen volana temas etmeye başlar. Motor devri 4000'e çıkana kadar araç bir miktar yavaşlar. Hatta araç rölanti hızında yokuş aşağı akıyorken debriyajı sertçe bıraksanız da araba en ufak sarsılmaz. Zira motor hızı ile şanzıman hızı hemen hemen aynıdır.
Disliler durmuyor, disliler tekerleklerin hiziyla orantili. Yokus asagi araba debriyajda hizlandirildiginda biraz hizlandiktan sonra ayni viteste debriyaji cekersek motor devrinin cok arttigini goruruz. Bu da buna bir kanittir bence. Tekerlekten gelen guc derken? Yokus asagi bosta hizlanmasi gibi mi? Eger oyleyse yok oyle bir sey. Fizik kurallari konusuyor orada.
https://www.youtube.com/watch?v=uxcNjtG8I_s Şimdi burada debriyaj a basınca dişliler duruyor ama diğer taraı tekere bağlı değil mi ya da diferansiyele, dişliler nasıl duruyor. Durmaz ise vites atmayız zaten galiba.
Disliler debriyaja basildiginda guc iletilemeyecegi icin kendi halinde doner. Vites gecirilmek istenirse senkromec denilen parca dislileri frenler, boylece sanziman dagilmadan vites gecmis olur. Benim kafam karismis biraz. Kusura bakmayin.
Yok hocam estağfurullah da ben hala anlamadım :) Kafa durdu galiba senkronec dişliler fren leyince tekerler neden durmuyor şaftın çıkışı tekerleğe bağlı değil mi? Orayı çözedemedim hala.
quote:
Orijinalden alıntı: bozak07
Hocam o değil de benim baskı balata geldi yarama bastın bu konu ile :)
Disliler durmuyor, disliler tekerleklerin hiziyla orantili. Yokus asagi araba debriyajda hizlandirildiginda biraz hizlandiktan sonra ayni viteste debriyaji cekersek motor devrinin cok arttigini goruruz. Bu da buna bir kanittir bence. Tekerlekten gelen guc derken? Yokus asagi bosta hizlanmasi gibi mi? Eger oyleyse yok oyle bir sey. Fizik kurallari konusuyor orada.
https://www.youtube.com/watch?v=uxcNjtG8I_s Şimdi burada debriyaj a basınca dişliler duruyor ama diğer taraı tekere bağlı değil mi ya da diferansiyele, dişliler nasıl duruyor. Durmaz ise vites atmayız zaten galiba.
Disliler debriyaja basildiginda guc iletilemeyecegi icin kendi halinde doner. Vites gecirilmek istenirse senkromec denilen parca dislileri frenler, boylece sanziman dagilmadan vites gecmis olur. Benim kafam karismis biraz. Kusura bakmayin.
Yok hocam estağfurullah da ben hala anlamadım :) Kafa durdu galiba senkronec dişliler fren leyince tekerler neden durmuyor şaftın çıkışı tekerleğe bağlı değil mi? Orayı çözedemedim hala.
quote:
Orijinalden alıntı: bozak07
Hocam o değil de benim baskı balata geldi yarama bastın bu konu ile :)
Anladim demek istediginizi. Ama oyle bir sey olsaydi her debriyaja bastigimizda arabanin durmasi gerekirdi. Daha detaya girersem yanlis seyler diyebilirim, ondan daha bilgili arkadaslara birakiyorum meydani . :)
Disliler durmuyor, disliler tekerleklerin hiziyla orantili. Yokus asagi araba debriyajda hizlandirildiginda biraz hizlandiktan sonra ayni viteste debriyaji cekersek motor devrinin cok arttigini goruruz. Bu da buna bir kanittir bence. Tekerlekten gelen guc derken? Yokus asagi bosta hizlanmasi gibi mi? Eger oyleyse yok oyle bir sey. Fizik kurallari konusuyor orada.
https://www.youtube.com/watch?v=uxcNjtG8I_s Şimdi burada debriyaj a basınca dişliler duruyor ama diğer taraı tekere bağlı değil mi ya da diferansiyele, dişliler nasıl duruyor. Durmaz ise vites atmayız zaten galiba.
Disliler debriyaja basildiginda guc iletilemeyecegi icin kendi halinde doner. Vites gecirilmek istenirse senkromec denilen parca dislileri frenler, boylece sanziman dagilmadan vites gecmis olur. Benim kafam karismis biraz. Kusura bakmayin.
Yok hocam estağfurullah da ben hala anlamadım :) Kafa durdu galiba senkronec dişliler fren leyince tekerler neden durmuyor şaftın çıkışı tekerleğe bağlı değil mi? Orayı çözedemedim hala.
quote:
Orijinalden alıntı: bozak07
Hocam o değil de benim baskı balata geldi yarama bastın bu konu ile :)
Anladim demek istediginizi. Ama oyle bir sey olsaydi her debriyaja bastigimizda arabanin durmasi gerekirdi. Daha detaya girersem yanlis seyler diyebilirim, ondan daha bilgili arkadaslara birakiyorum meydani . :)
Anladım hocam ilgilenip cevap verdiğiniz için teşekkür ederim.
Tekerlekten gelen guc derken? Yokus asagi bosta hizlanmasi gibi mi? Eger oyleyse yok oyle bir sey. Fizik kurallari konusuyor orada.
< Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı > Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle
https://www.youtube.com/watch?v=uxcNjtG8I_s
Şimdi burada debriyaj a basınca dişliler duruyor ama diğer taraı tekere bağlı değil mi ya da diferansiyele, dişliler nasıl duruyor. Durmaz ise vites atmayız zaten galiba.
Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle
Disliler debriyaja basildiginda guc iletilemeyecegi icin kendi halinde doner. Vites gecirilmek istenirse senkromec denilen parca dislileri frenler, boylece sanziman dagilmadan vites gecmis olur.
Benim kafam karismis biraz. Kusura bakmayin.
< Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı > Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle
Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle
Bu mesajda bahsedilenler: @goodorevil
Tekerleğin dönüşünü kesen şey fren balatasıdır. Baskı balatası ise sadece motor ile tekerlek arasında devir farkının olup olmamasını sağlar. Esas görevi budur. Motor ile tekerlek arasında devir farkı varsa ikisinin devrini "orta yolu buldurma" usulü ile biraz ondan biraz ondan törpüleyerek eşitler. Bu esnada kendisi aradaki devir farkından dolayı sürtünmeye maruz kalır ve aşınır. Eğer baskı balatası baskı tarafından volanta bastırılıyorsa, metal / kauçuk teması baskı altında gerçekleşeceği için basınç altındaki kauçuğu metal yüzeyden kaydırmak da oldukça ağır bir iş olduğu için motor volanı ile şanzıman devri çok ekstrem hareketlere girişmezseniz aynı kalır (Yeterince güçlü bir motor varken frenle gazı aynı anda köklemek gibi). Ancak vites değişimleri ve durma gibi durumlar için motor devrinin şanzıman devrinden farklı olması gerekir. Mesela araç dururken doğal olarak şanzımanın da duruyor olması gerekir ancak motorun çalışmaya devam etmesi lazım. Debriyaja basarsınız ve aracın durması motoru etkilemez. Ancak daha sonra kalkmak için araç hızını (Doğal olarak da şanzıman hızını) motor hızına eşitlemeniz gerekir. Ancak bunu bir anda yapamazsınız. Ya motor stop eder ya çok ani bir kalkış olur. Bunu "zamana yaymalısınız". Bunun için zaten baskı balatası vardır. Debriyajı yavaş yavaş bıraktıkça duran baskı balatası (Ve ona bağlı şanzıman) yavaş yavaş bir dakikada 1000 kere dönen (Ara gazla besliyorsunuz) volana yaklaşır. Temas başladığı anda aracın yüküyle birlikte balata dönmeye başlar. Eğer debriyajı çok sert bırakırsanız balata bir anda yapışıp dönmeye çalışır. Eğer motorun gücü yeterse patinaj başlar. Yetmezse stop eder. Siz debriyajı yavaş yavaş bırakarak balatanın üstündeki yükü yavaş yavaş artırırsınız. Yük arttıkça tutunma artar (Birim alana düşen basınç artarsa tutunma artar. O yüzden kışlık lastiklerde taban inceltirsiniz, birim alana düşen basıncı artırmak için). Siz bu yükü kademeli olarak artırarak "kavrama" denilen olayı yavaş yavaş gerçekleştirsiniz. O an gerçekleşip tam kavrama sağlandığında motor devri kaçsa şanzıman devri de o seviyeye gelir. Aynı mantıkla motorun 4000 devir çevirmesi gereken bir hızla seyir ederken debriyaja basıp motorun rölanti devrine düşmesine müsaade eder, sonra aynı debriyajı geri bırakırsanız yukarıdaki olay tersten gerçekleşir. Bu sefer 4000 kere dönen balata 800 kere dönen volana temas etmeye başlar. Motor devri 4000'e çıkana kadar araç bir miktar yavaşlar.
Hatta araç rölanti hızında yokuş aşağı akıyorken debriyajı sertçe bıraksanız da araba en ufak sarsılmaz. Zira motor hızı ile şanzıman hızı hemen hemen aynıdır.
Yok hocam estağfurullah da ben hala anlamadım :)
Kafa durdu galiba senkronec dişliler fren leyince tekerler neden durmuyor şaftın çıkışı tekerleğe bağlı değil mi? Orayı çözedemedim hala.
Kusura bakmayın hocam :) Çözmüş müydünüz problemi.
Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle
Anladim demek istediginizi. Ama oyle bir sey olsaydi her debriyaja bastigimizda arabanin durmasi gerekirdi. Daha detaya girersem yanlis seyler diyebilirim, ondan daha bilgili arkadaslara birakiyorum meydani . :)
< Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı > Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle
Anladım hocam ilgilenip cevap verdiğiniz için teşekkür ederim.