Arama butonu
Bu konudaki kullanıcılar: 1 misafir
66
Cevap
26080
Tıklama
1
Öne Çıkarma
stirling motor nasıl yapılır
H
10 yıl
Çavuş
Konu Sahibi

STİRLİNG MOTOR NASIL ÇALIŞIR NASIL YAPILIR PÜF NOKTALARI.
merhaba sevgili stirling motor meraklıları.bende uzun zamandır sizler gibi,stirling motorlara ilgi duyuyorum,
ve bu konuyla ilgili çok kapsamlı şeyler öğrendiğimi söyleyebilirim.
stirling motorlarla ilgili türkçe kaynak bulmak benim içinde ilk zamanlar çok zordu.ancak konunun içine girdikçe
ve pratik yaptıkça,kaynağın kendisi siz oluveriyorsunuz ister istemez.
tarihçesi vs zaten her yerde copy paste şekilde sıkça verildiği için girmiyorum.

ancak şu kadarını söyleyim evde dıştan yanmalı bir motor yapmak gerçekten heyecan verici,dıştan yanmalı deyince
hemen konuya girelim o zaman;
evet stirling motorlar silindirleri dışarıdan ısıtılarak çalışan bir motor türü,bildiğimiz benzinli motorun motor bloğunun
dışardan ısıtıldığını düşünün yani.
internet ortamında yüzlerce videosu olan bu motor türünün,aslında 10 larcada yapılabilme şekli var :)
teneke kutular,cam tüpler,cam şırıngalar,demir borular,aliminyum borular,ilaç kutuları,cips kutuları vs vs gibi,
ancak evde yapılması en kolay olan gamma tip adı verilen stirling motor internet ortamındada görebildiğiniz gibi
çok yapılabilen bir tip.peki neden diğer alfa ve beta tipler pek yapılmıyor;hemen söyleyelim,alfa ve beta tip
stirling motorlarda en çok piston sorunu ortaya çıktığı için herkes gamma tip e yönelmiş durumda kolaylık açısından.
beta tip stirling motora bir örnek bir animasyon verelim.
< Resime gitmek için tıklayın >

aslında pistonu nelerle yapabiliriz silindir olarak ne kullanırız sorunlarını aştığımızda,hele birde tam sızdırmazlık
sağladığımızda motorumuzun çalışması için bir kaç önemli ayrıntı kalıyor.tabi hafif malzeme şartıda var.

Videoyu izlemek için tıklayınız

UYARI!!
stirling motorlarımız tek silindir üzerinde soğutma yapılarak yada ikincibir silindirden beslenerek soğuturlurlar.çok fazla çeşit olduğu
için aslında benimde gözüm korktu bir an :) bakalım nasıl toparlıcaz.
sevgili kardeşlerim bir stirling motor yapmadan önce mutlaka hangi tip yapacağınıza kara verin,yoksa elinizde bir sürü malzeme
alfamıydı betamıydı gamamıydı derken haftalar geçer ve siz hala masada duran el değmemiş malzemelere bakarsınız :)
benim ilk zamanlarım gibi :)
ilk olarak yapacağımız motorun tipini belirleyelim.yapım aşaması tüm striling motorlarda belli zorlukta evet ama zorun en kolayı
sanırım gamma dikey tip bir motor dan başlayalım diyorum:

öncelikle her stirling motorda olması gereken parçalar ve isimlerine bakalım:
-Pİston :yerdeğiştirici ve güç pistonu olarak iki adet bulunur ve sert stfordan tutunda alüminyum a kadar bir çok hafif malzemeden yapılabilir..
-Silindir:sabit olan bu parça cam tüpten teneke kutuya ısı verildiğinde deforme olmayacak her malzemeden yapılabilir.pistonumuzun içinde serbestce hareket edeceği bölümdür.
-Piston kolu biyel : pistonumuzun merkezine monte edilen ve volan a bağlanan güç aktarma milidir en az 2 mm capında hafif tüm sert tellerden yapılabılır..
-Volan: genellikle daire şeklinde pistonlardan aldığı gücü kendi ağırlıgı ve ataleti ile artıran ve sürekli döngüye hizmet eden ortalama 150 gr ağırlıgında neredeyse her malzemeden yapılabılen parçadır.
-Krank- pistonun doğrusal hareketini dairesel dönme hareketine çeviren bir motor elemanıdır. en az 2 mm kalınlıgında bir milden eğip bukerek kolayca yapılabılır.
-Isı kaynağı: güneş enerjisinden tlite mum'a,lpg den odun ateşine,termal sıcak sudan buz'a,kahve ısısından avuç içi ısısına kadar akla gelen tüm ısı kaynakları kullanılabılır.
***stirling motorlar ısı farkıyla çalıştığından düşük ve yüksek ısı farkı motorlar olarak da 2 ye ayrılırlar.ve bu iki tip için farklı malzemeler kullanılır***
-Taşıyıcılar: motor parçalarını sabitlemek ve vibrasyonu engellemek için kullanılan ahşapdan tenekeye sac dan alüminyuma kadar bir çok malzemeden yapılabilir.

alttaki animasyonda alfa beta ve gama tip stirling motorların animasyon olarak çalışma prensiplerini toplu olarak görebilirsiniz.


Videoyu izlemek için tıklayınız




sevgili kardeşlerim bir yandan konuyu anlatırken bir yandan da bazı uyarılar yapmak zorundayım sizlere,daha önce eline tornavida pense matkap vs gibi el aletlerini almamış kullanmamış,arkadaşlarımın çok dikkatli olmalarını tavsiye ediyorum,özellikle ısı silikonu epoksi vs gibi yapıştırıcı malzemelerle çalışırken cam keserken mutlaka bir ameliyat maskesi ve koruyucu gözlük kullanınız.hobi için sağlığınızdan olmayın derim.

Birlikte yapacağımız stirling motorda kullanacağımız malzemeleri bir çoğunu kendimiz yapacağız,örneğin 3-4 cm genişliğinde kesilmiş cam kavanozu herhangi bir dükkandan tedarik etmek gerçekten çok zor.şans yani,ayrıca güç pistonumuzu epoksi tamir macunundan yada balondan :) yine kendimiz yapıcaz krankımızı kendimiz eğip bükücez,biyel kolumuzu pistonumuza kendimiz yerleştiricez,volanımızı taşıyıcılarımızı kendimiz inşa edicez,özetle herşeyi kendimiz yapıcaz öncelik olarak gerekli tüm malzemeleri tedarik etmeniz gerekiyor aksi takdirde projeniz çok ama çok yavaş ilerler ve bazı malzmelerin yapım aşamasında mutlaka aynı anda bulunması gerekiyor.bir kaç gün için içinde gerekli reçeteyi yazıcam tedarik aşamamız bittikten sonra yapım aşamamız başlıcak.şimdilik müsadenizle.en kısa sürede görüşmek üzere.herkese selamlar saygılar.





< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi hobiatolyesiantalya -- 20 Temmuz 2015; 18:47:32 >

D
9 yıl
Binbaşı

Takip hobi arıyorum iyi oldu



< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >

F
9 yıl
Yüzbaşı

quote:

Orijinalden alıntı: hobiatolyesiantalya

sevgili kardeşlerim stirling motorla ilgili ayrıntılı ve çok uzun bir sunum hazırlıyorum sizler için.biraz sabırlı olursanız en geç 10 gün içinde biter sanırım.parça parça da olsa yayınlamaya çalışacağım buradan.sabrınız için tesekkurler.

Hocam yazınız daha bitmedimi



H
9 yıl
Çavuş
Konu Sahibi

Sevgili kardesim az sabir .islerimin yogunlugu nedeniyle gecikti.en kisa zamanda toparlayip paylasicam.



< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >

Y
9 yıl
Yüzbaşı

Takip



< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >

S
9 yıl
Teğmen

Yazi yalan oldu heralde



< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
Bu mesaja 1 cevap geldi.
H
9 yıl
Çavuş
Konu Sahibi

anlatım başlamıştır.


Bu mesaja 1 cevap geldi.

Bu mesajda bahsedilenler: @sürüdenayrılanidealist
H
9 yıl
Çavuş
Konu Sahibi

Arkadaşlar sunuma devam edeceğim ancak özel mesajlardan aldığım izlenime göre herkes farklı bir stirling motor peşinde.sunumdada belirttiğim gibi bu işe önce hangi tiple başlamak gerektiğine karar vermek motoru yapmaktan daha önemli.ilgili arkadaşlar resimde ekleyerek hangi tip konusunda karar vermek için tercihlerini yazsınlar çoğunluğa uyalım o tip yapalım.malzememlerimiz boşa gitmesin derim.bilgilerinize.



T
9 yıl
Yüzbaşı

Bu motoru ne amaçla kullanacaksınız?



< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
Bu mesaja 1 cevap geldi.
H
9 yıl
Çavuş
Konu Sahibi

hobi amaçlı.




Bu mesajda bahsedilenler: @t_tunccan
U
9 yıl
Teğmen

Merhaba devam edecek miyiz ? Ben de takip etmek istiyorum..



< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
Bu mesaja 1 cevap geldi.
H
9 yıl
Çavuş
Konu Sahibi

evet değerli kardeşim devam edeceğiz,bu gün bir malzeme listesi vereceğim aşağıda ki videoda çalışan stirling motorun aynısını yapıcaz birlikte.katılmak isteyen arkadaşların malzeme tedariki için bir kaç gün bekledikten sonra yapım aşamasını video ve resim olarak çekip buradan yayınlayacağım.
gelelim malzemelerimize:
Gamma tipi su soğutmalı teneke içecek kutularından yapacağımız stirling motorumuzu yaparken kullanacağımız malzemeler:
--2 adet hiç bir yeri hasar görmemiş içilmiş :) ve içi iyice suyla çalkalanmış teneke kutu kola yada fanta kutuısu ,bira kutusu(her iki kutununda aynı içecek marka olmasına dikkat edelim nedeni birbirnin içine daha uyumlu geçirebilmek için)
mesela 2 kutu fanta yada 2 kutu kola normal boyutta.
--1 adet kullanılmamış balon normal boy.
--1.5 mm kalınlığında yaklaşık 30 cm uzunlukta düz çelik yada pirinç tel (bakır kablo olmaz !!!) tel kolayca bükülmemeli.(çorap örgü mili olabilir.)
--en küçük boy sıra klemens elektrikçilerden bulabılırsınız.
--bir küçük top çelik yünü yani bulaşık teli.en ince olan dokundukça dökülen tipteki (parlak olan değil) nalburlar hırdavatçılar yada temizlik malzemesi satan yerlerde bulabilirsiniz.
--bir tüp yüksek ısı silikonu küçük boyutludur her türlü hırdavat ve nalburlarda bulunur.
--bir adet 20 lik pvc boru dirsek tüm sıhhı tesisatçılarda mevcuttur.
--bir adet kullanılmış hurda taşlama diski .bunu tüm sanayi sitelerinin demirciler bölümünde herhangi bir ustadan sorarak bedavaya alabilirsiniz bitmiş diskleri genelde bir kenara koyarlar.
--mümkünse epoksi tamir macunu , hırdavatçılarda mevcuttur.(tedarik edemesseniz özelden mesaj atınız)
-evinizde bulunması olası ;matkap,2 mm matkap ucu metal için,eğe,tornavida,zımpara,pense,yankeski,karga burun,mumkunse kucuk bır mengene,plastik eldiven.havya lehim takımı,
vede tabiki bolca sabır ve zaman..videodada çok basit bir sistemmiş gibi görünen motorumuz aslında bolca emek istiyor yaparken daha iyi anlayacaksınız.
şimdi videoyu izleyelim ve malzemeleri tedarik edelim.bir kaç güne aşama aşama resim ve videolar yükleyeceğim görüşmek üzere videomuz alttadır.
Videoyu izlemek için tıklayınız





< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi hobiatolyesiantalya -- 7 Temmuz 2015; 22:50:21 >
Bu mesaja 1 cevap geldi.
H
9 yıl
Çavuş
Konu Sahibi

H
9 yıl
Çavuş
Konu Sahibi

Malzeme tedarikini büyük ölçüde yapmış bulunanlar ve konuyu takip edenler için anlatıma devam ediyorum.
gamma Stirling motorumuzun genel yapısı teneke kutulardan oluşacağı için öncelikle çok nazik çalışma yapmanızı rica ediyorum arkadaşlar biraz fazla zorlama kanırtma durumlarında kağıt gibi yırtılabiliyor bu kutular.zira ben bu sizler için yapacağım ve anlatacağım motorun markasını istem dışı kutu yırtıklarından dolayı 2 kez değiştirdim :) Ellerinize gözlerinize dikkat! ve yere düşebilecek teneke kırıntılarına çok dikkat ediniz jilet gibi keskin oluyor bu namussuz :)sonuçta hobi yani canımızı acıtacak yada tehlikeye mahal verecek aceleciliklerden uzak olalım.inanın motorunuz çalıştıgında ,çocukların elma şekerine baktığı gibi heyecanlı ve mutlu hissedeceksiniz garanti ediyorum :)
evet uyarılarımızı yaptığımıza göre motorumuzun genel parçalarını yazıp ilkinden başlayalım yapmaya..
1-SİLİNDİR
2-YER DEĞİŞTİRİCİ PİSTON
3-GÜÇ PİSTONU
4-KRANK VE BİYEL KOLLARI
5-VOLAN
6-TAŞIYICI (KRANK-GÜÇ PİSTON-VOLAN VE YER DEĞİŞTİRİCİ PİSTONUN STABİL ÇALIŞMASI İÇİN OLMAZSA OLMAZ)
7-HAVA KANALI DİRSEK VE GÜÇ PİSTON İLİŞKİSİ
8-ISI KAYNAĞI VE SİLİNDİR ARASI İÇİN EXTRA TAŞIYICI

1-SİLİNDİR: motorumuzun,yapımı en kolay bölümüdür.standart bir kutu kolanın üst bölümünün kesilmesiyle ve dirseğimizin yapıştırılmasıyla vücut bulur aşağıdaki resimlerde motorumuzun Silindirinin hangi şekil ve ölçülerde kesildiğini görebilirsiniz.makası elimize alıp kutunun en alttan yukarı doğru 10 cm ölçüp üst bölümü düz bir şekilde kesiyoruz.( ben bira kutusu kullandım ama kesim ölçüsü aynıdır kafanız karışmasın kutumuzun uzunluğu 10 cm olsun yeter.)kutumuzu sakın eğip bükmeyin mümkün olduğunca pürüzsüz olsun.
< Resime gitmek için tıklayın >
resimde görüldüğü gibi dirseğimizi kutumuzun en üst noktasıyla aynı hizada olacak şekilde ısı silikonu yada epoksi tamir macunumuzla dik ve düz bir şekilde yapıştıralım hiç bir şekilde hava kaçağı olmadığından emin olalım boşlukları dolduralım ve tamamen donmasını bekleyelim!!!.bu arada dirseğimizi yapıştırmadan önce kutuyla temas ettiği yerleri önceden zımparalayalımki, yapışma sağlam olsun.donma olduktan sonra silindirimizin içinden dirseğimizin deliğine denk gelen yerden maket bıçağımızla bir delik deleceğiz.
bu işlemi çok dikkatli yapmanızı öneririm.deliğin boyutu dirseğimizin kutuya yapışan yüzünden biraz daha küçük olacak takriben 1 cm çapında delmeniz yavaşca sağa sola içeri doğru itmeniz yeterlidir.yavaşca!! silindirin içine doğru pürüz çıkıntı vs varsa dirseğin içine doğru itiniz .zira pistonumuz o bölgeden her geçişinde sinir bozucu takılmalar olmasın.kısaca deliğimiz sanki yokmuş kadar pürüzsüz bir şekilde dirseğin içine itilerek delinmelidir.
< Resime gitmek için tıklayın >
bu arada henüz video çekemedim.sadece fotoğraflar var şimdilik .bir üniversiteli arkadaşımın siparişi üzerine yapmaya başlayacağım diğer bir motorun aşamalarını ,hanımı ikna edebilirsem :) videoya alacağım. merak etmeyiniz; bu motorda şu an anlattığımın birebir aynısı sadece içecek markası değişik :)



< Resime gitmek için tıklayın >
üstteki resimde gördüğünüz gibi silindirimize deliğimizi bu şekilde dikkatlice deliyoruz.
gerekirse içten çok yavas delinen bolgedeki çapakları zımparalayalım.yeterlidir.silindirmiz hazır arkadaşlar..





< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi hobiatolyesiantalya -- 13 Temmuz 2015; 22:21:48 >

Y
9 yıl
Yüzbaşı

Takip



< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
Bu mesaja 1 cevap geldi.
H
9 yıl
Çavuş
Konu Sahibi

2-YER DEĞİŞTİRİCİ PİSTON
silindirimizin içinde bir aşağı bir yukarı hareket ederek sıcak ve soğuk havanın sürekli yer değiştirmesini sağlayacak olan pistonumuzu,bildiğimiz bulaşık telinden yapacağız.bulaşık telimiz yani çelik yünümüzü dikkatlice açalım ve tam silindirmizin iç çapı genişliğinde ve 1 cm kalınlığında elimizle aşağıdaki gibi şekil verelim..

< Resime gitmek için tıklayın >< Resime gitmek için tıklayın >< Resime gitmek için tıklayın >< Resime gitmek için tıklayın >< Resime gitmek için tıklayın >< Resime gitmek için tıklayın >< Resime gitmek için tıklayın >< Resime gitmek için tıklayın >

tedarik ettiğimiz ince telimizi elimizle yaptığımız pistonumuzun tam ortasından geçirelim ve her iki yanına teneke kutulardan kestiğimiz 3 cmm çapındaki destek lerimizi yerleştirelim.ve mümkünse sıcak silikonumuzla her iki tarafını yapıştıralım telimizin en altta kalan bölümünü pense yardımıyla 90 derece bükelim üst tarafındaki bölüme ise açılmış ve kesilmiş klemnsimizin tek sırasını alttan bastırarak sıkıca vidalayalım.ve sonuç olarak resimlerdeki görüntüye ulaşalım.vidalam ve yapıştırma işlemleri bitince kurumaya bırakalım en az 4-6 saat kurumalıdır.(yuksek ısı silinkonları en az 6 saatte orta şekilde donarlar ama kesin donma 48 saati bulur) yerdeğiştirici pistonumuz hazır arkadaşlar.[album][/album]

arkadaşlar asllında stirling motorlarda en önemli iki konudan biridir yerdeğiştirici piston ve krank bağlantısı ve silindir içindeki yerleşimi motorun çalışıp çalışmayacağını daha başında anlatır.
yerdeğiştirici pistonumuz,yukaru aşağı hareket edeceği için belirli bir mesafe katedecektir.bu mesafe silindirin içinde 1.5-2 cm arasında olacaktır.doğal olarak krank bağlantısı yaparken .onceden hazırlayacağımız krank bağlantı eğimi de 90 derece ve 2 cm bır silindir yolculugu için 1 cm krank baglantı egımı yapmamız gerekıyor.nedenmı:çünkü 1 cm lik bir egım dairesel donuste 2 cm lik çap la dönüş yapacaktır.örnek aşağıdadır.resim alıntıdır.yenı resımler çekip değiştireceğim.

< Resime gitmek için tıklayın >

en dikkat edilmesi gereken diğer kuralsa pistonun kesinlikle dibe yada üst kapak soğuk bölüme çarpmaması gerektiğidir.
yani öyle bir ayar yapıcaz ki,pistonumuz silindirmizin içinde serbest bir sekılde yolunu tamamlayacak.
yer değiştirici pistonumuzun kenarlar silindirimizin iç duvarına hafifçe tems etmesi gerekiyor tabı bu kural sadece çelik yünlü pistonlarda geçerlidir..
aşırı sürtme yada aşırı açıklık,motorumuzun ya çalışmamasına yada bır kac sanıye calısıp durmasına sebep olacaktır ki internet bu ikinci örnekle doludur.videolarda izlediğiniz motorlar saatlerce çalışabilen motorlar değildir lütfen kimse sizi yanılmasın.kola kutusundan yapacağınız motorlar mükemmel ayarlar olmadan 5-6 sonunda kendılıgınden dururlar.sureklı bır hareket için tüm parçaların mukemmel denecek şekilde ayarlanması gerekir.
ancak proje deney tarzı yapılacak motorlarda sürekli bir çalışma performansı aranmamaktadır.bır kac dakıka calısması yeterli bulunmaktadır.

peki bu motoru 2 dakıka calıssın dıyemı yapacağız..hayır tabıkı .yazımı dıkkatle okursanız yapacağınız motorunuz gayet stabıl ve her ısı verıldıgınde calısır vazıyette olacaktır.

gelelım pistonumuza pistonumuzun biyelle yanı kullandıgımız tel le bağlantısı yam 90 derece ve balanssız olmalıdır.yukarda resımde orneklerı vardır.
bu biyelimiz ust kapaktan ortalama 4 cm cıvarında yukarda bırakılmalı ve yaklasık 1 cm lik sağ yada sola dogru 90 dereceeğilmelidir.kranktan gelen üst biyelimiz le pistonumuzdan gelen bıyelımız piston hareket yoluyla tam hesaplanmalı ve kranktan gelen bıyele bir yuzuk takılmalı pistondan gelen ve eğilmiş biyelimiz bu yüzüğe takılmalıdır ve rahat bır şekilde içinde ileri geri hareket edebilmelidir..
şimdi aşağıdaki videoyu MUTLAKA baştan sona izleyelim bu videoda mükemmelik aranmamış ancak rahat çalışan bir motorumuz inşa edilmiş.dikkatle izleyiniz.devam edeceğim.
Videoyu izlemek için tıklayınız



< Resime gitmek için tıklayın >< Resime gitmek için tıklayın >< Resime gitmek için tıklayın >< Resime gitmek için tıklayın >< Resime gitmek için tıklayın >< Resime gitmek için tıklayın >< Resime gitmek için tıklayın >< Resime gitmek için tıklayın >





< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi hobiatolyesiantalya -- 2 Mayıs 2016; 16:44:09 >
Bu mesaja 1 cevap geldi.
U
9 yıl
Teğmen

Merhaba ben de takip ediyorum. Malzemeleri tedarik ettim. Başlayacağım.

Ben başka bir soru sormak istiyorum. Lütfen hor görmeyin merakımdan soruyorum. :)

V8 adında bir motor gördüm "stirling motor" 8 silindir birbirine bağlı çalışıyordu.

Şimdi merakım şu ki biz tek silindirli motor yapıyoruz. Varsayalım 8 silindirli olunca bu motorun bizimkinden farkı nedir ? Yani 8 silindirli motor bizimkinden daha mı güçlü olur???

Teşekkür ederim.
İyi çalışmalar.

not: Bu arada takip ediyorum. Yapım aşamalarımı ben de bittiği zaman fotoğraf ve video olarak atacağım :)


Bu mesaja 1 cevap geldi.
H
9 yıl
Çavuş
Konu Sahibi

merhaba değerli kardeşim,motorun 1 -4-yada 8 silindirli olması hızı değil tork konusunda artış sağlar .tabi silindir çoğaldıkça yakıt tüketimide doğal olarak çoğalacaktır.v8 bir stirling motor demek anlatımını yaptığımız motordan kompakt bir şekilde birbirine özellikle krank bölgesinden bağlı 8 tane motor demek kısaca.baya bir zaman ister :)en kısa zamanda anlatım devam edecek bazı değişikliklerde olacak resim ve anlatımda değiştireceğim takip ederseniz görebilirsiniz.işlerinizde başarılar.


Bu mesaja 1 cevap geldi.
H
9 yıl
Çavuş
Konu Sahibi

Arkadaşlar görünen o ki konu ya yeterli ilgiyi görmedi ,yada kullanıcılar sadece pasif izleme şeklinde takip ediyorlar.sadece özel mesajlarla kişiye özel bilgilerden öteye geçemeyecek olduğu aşikar maalesef.bu durumda konu anlatımına devam etmemin de bir esprisi kalmamıştır.konu yeniden hareket edene kadar anlatıma ara veriyorum.



H
9 yıl
Yüzbaşı

Emeğinize sağlık. Tam tatil dönemine geldiği için yeterince ilgili kimse yok. Sadece burda değil forum geneli böyle. Ama takım forumları hariç :))



< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
Bu mesaja 1 cevap geldi.