bu durum hep anlatılıyor, peki madem bu kadar basit neden uygulanmıyor? burada kimin kar/zarar ilişkisi varda uygulanamıyor? bunuda açıklayacak bir kişi varmı? yani fiyat düşse elbette içerde satış artar. " milyarlarca lira ilave gelir elde eder. Yurt dışından ham petrol ithalatı azalır ve daha az dövizimiz dışarı çıkar" bu durumda kaybeden kimki buna mani oluyor? |
Vergisiyle.. akaryakıtıyla Kaçakçılık. Trafiğin yoğunlaşmasını önlemek. 10 numara yağ kullanımı. Petrol varil fiyatının yükselmesi. Firmaların yüksek kar marjı. Birde olsa olsa çevre faktörü olabilir. |
Son 30-40 sene bu ülkeyi sorumsuz siyasetçiler yönetti. Merkez bankası bol bol para bastı ve populizm yapıldı. Hortumcular, yolsuzluk vs. derken defalarca kriz yaşandı. Tüm bunların bedeli ödenmesi gerekiyor ve halen de ödeniyor. Ödenen bedeller arasında bol vergili akaryakıt da var. |
"Bilmeyenler olabilir, Türkiye ürettiği benzinin yarısını tüketemiyor. Böyle olunca, tüketemediği benzini yurt dışına 1.50-1.60 TL civarında ihraç ediyor! Daha açık bir anlatımla benzin, Türkiye’de yaşayanlara 4.69 TL’ye, yurt dışına ise 1.60 TL’ye satılıyor. " Ben nedenini anlayamadım bu cümlenin zaten biz kullandığımız akaryakıtın büyük bir bölümünü yurt dışından alıyoruz kendi ürettiğimizi neden satamıyoruz ben anlamadım bence bu işte bir yanlışlık var kulağa çok mantıksız geliyor. |
Kimse bana vergidir varil fiyatıdır falan hikaye anlatmasın. Birileri bu petrolden çok güzel para yiyor. Çıkıp bu para yiyenleri açıklayın yok böyle satın şöyle satın bunlar olmayacak şeyler. |
bu benzin fiyatlarıyla artık benzinli araç almak delilik dünyanın en pahalı benzini daha başka yoruma gerek varmı ... |
Yurt dışından ham petrol alıyoruz. Rafineride çeşitli ürünlere ayrılıyor. Üretilen benzinin hepsi tüketilemediği için dışarı 1.50-1.60 TL'den satılıyor. |
hocam hükümet her ortamda bu sorulara verecek bir yanıt bulur sn mehmet şimşek in deyimiyle bisiklete binin yakıt masraflı geldiyse ben sadece alıntı yapıyorum ha ![]() |
akaryakıt mı iyi kokar yakıtmı (lpg) :)) |
Hocam peki bir şey sormak istiyorum üretilen benzin parlayabilir diye stoklanamıyor mu? |
benzin pahalı değil aslında biz fakiriz |
stok maliyeti çok yüksek olur şu anda aylık benzin tüketimi ocak ayında 132 bin ton olmuş yani 130-150 bin tonluk her ay fazla var demektir ki bunu 12 çarptığımızda ciddi miktarlara ulaşmaktadır. bunun depolama maliyetinide siz düşünün eğer yurtiçinde satılmıyosa yurtdışına satılması şu durumda en mantıklı çözüm. tabi keşke bizler ucuza alıp kullansakta çerez parasına gitmese.. |
Sektörün içinden biri olarak : Üretilen benzinin tüketilememesinin bir sebebi motorindeki tüketim çılgınlığı. Petrol ihtiyacımızın ~%10'unu kendi üretimimizden (TPAO), ~%90'ını yurtdışından ithal ederek karşılıyoruz. Rafineride işlenen petrolden belli bir miktar benzin, belli bir miktar motorin üretiliyor. Basite indirgeyerek anlatayım: Ülkede 50 birim benzin tüketimi, 100 birim motorin tüketimi olsun. 100 birim petrol alıyoruz, işleniyor 50 birim motorin, 50 birim benzin (sallıyorum) üretiliyor. Benzin ihtiyacı karşılandı, motorin ihtiyacını karşılayabilmek için 100 birim daha petrol alıyoruz. Son durumda 100 birim motorin elde ettik, ihtiyaç karşılandı. 100 birim benzin ürettik, 50 birimlik ihtiyaç giderildi fakat elde 50 birim benzin fazlalığı var. Fazlalığın tamamını depolamak mümkün olmadığı için mecburen elinizden çıkarmak zorundasınız. O nedenle rafineri çıkışı fiyatından yurtdışına satılıyor bu fazlalık. Benzini ucuzlatıp tüketimi arttırarak o 50 birimi de iç piyasaya salalım deseler ekonomik açıdan pek mantıklı olmuyor, sonuçta dışarı satılan o benzinle içeriye az da olsa para giriyor, açık biraz daha azalıyor. İç piyasaya sürülse sadece yurtiçindeki mevcut para içeride dolanmış olur, bir artısı olmaz. Dükkan mantığı, vatandaşı düşünen yok ![]() Bu dengesizlik nasıl çözülür, motorin de zamlanır (herhangi birinin ucuzlama ihtimali olmayan bir ülkede yaşadığımızı varsayarsak; benzin ucuzlayamayacağına göre, bence motorin zamlanır ancak, ya da motorine ek vergi gelir ![]() Yanılıyor da olabilirim. |
TIRların, otobüslerin, kamyonların daha az tüketen benzinlisi var da kullanmıyorlar mı? Talihsiz bir açıklama bence, ağır vasıtaların, hafif ticarilerin hemen hepsi dizel motora sahip. |
Tamam, farklı bir şey söylemedim ki ben? Nakliyat, toplu taşıma, tarım, ticaret, iş makinaları vs. bu sektörlerde zaten geçmişten bu güne değişen pek bir şey yok, dizel kullanılıyor. Yakın geçmişe bakalım; trafikteki hususi binek araçlar içerisinde dizel motorlu araç sayısı ne kadardı? Trafikteki 10 araçtan belki 1'i, bilemedin 2'si dizeldi, eskiden hususi araç dendi mi dizelin esamesi okunmazdı. Bu gün neredeyse bu oran birbirine eşitlendi, deli gibi dizel araç satılıyor. Trafiğe bir dünya araç katılıyor her gün. Benim aracım da dizel. - Gelişen teknoloji ile dizel motorlar binek araçlarda da sorunsuz şekilde kullanılabilir düzeye geldi. - Ekonomik sıkıntılar da insanları daha az yakıt tüketen, yakıtı daha ucuz olan bu araçlara yöneltti. - Sonuç olarak eskiden kamyonlarda, otobüslerde vs. kullanılan, binek otomobillerde tek tük olan dizel yakıt tüketimi binek araçlar içinden de oldukça büyük bir pay aldı. - Motorin tüketimi de buna bağlı olarak tavan yaptı. |
tüketim çılgınlığı deyince ben millet dizele saldırdı olarak anlamıştım ![]() |
İşte bu yüzden dizel araba ek vergi haşırdatacaklar, yoksa çevreymiş, nox salınımıymış umurlarında değil. Kısaca Benzini ucuzlatmak yerine, Dizel arabaların MTV'lerini haşırdatçaklar... ![]() Benim bio-benzin hayalleri de sallantıda. Türkiye koşullarında amatör üretim maliyetleri benzine yaklaşıyor sanırım. Ucuz bir kaynak arayışı içerisindeyim. Ah bir bulsam... Bu arada farkında mısınız, geçen gün bir konuda Shell ve Opet'i sorumlu tutan bir yazı paylaşılmıştı burada. Enteresandır dün shell, bugün opet'in tam sayfa "haberi" vardı Hürriyette... Eminim "haberdir" o... Üç kağıtçılar... |
Sebebi yanan ampuller.. Türkiye'nin yarısı açık unuttu ampulleri müstehaktır bu kuzulara herşey.. |
Sen kapat boylece elektrik zammindan da etkilenmezsin ![]() |
Akaryakıta zam geldikçe, Türkiye’deki akaryakıt satış fiyatları ile vergiler gündeme geliyor ve “dünya rekoru”nun Türkiye’de olduğu belirtiliyor.
SON DURUM NE?
Akaryakıt fiyatındaki son durum;
- Rafineri çıkış fiyatı, vergiler (ÖTV + KDV), dağıtım nakliye ve pompa satış fiyatı olarak Tablo-I’de,
- Uluslararası ham petrol ve ürün fiyat değişimleri ile Tüpraş rafineri satış fiyatlarındaki artışın oranı Tablo-II’de gösterilmiştir.
BENZİN VE MOTORİN
Tablo-I’in incelenmesinden de fark edileceği gibi; rafineriden 1.69 TL’ye çıkan benzin pompada 4.69 TL’ye, rafineriden 1.66 TL’ye çıkan motorin pompada 4.00 TL’ye satılıyor.
Motorinin satış fiyatındaki düşüklük, vergisinin 71 kuruş daha az olmasından kaynaklanıyor.
CİDDİ BİR SORUN
Bilmeyenler olabilir, Türkiye ürettiği benzinin yarısını tüketemiyor. Böyle olunca, tüketemediği benzini yurt dışına 1.50-1.60 TL civarında ihraç ediyor!
Daha açık bir anlatımla benzin, Türkiye’de yaşayanlara 4.69 TL’ye, yurt dışına ise 1.60 TL’ye satılıyor.
Oysa, motorinin satış fiyatı yükseltilmeden, benzinin satış fiyatı düşürülse, örneğin 3.90 TL olsa belli bir süreçte benzin tüketimi artar ve devlet dışarıya daha az benzin satar. Yurtdışına 1.60 TL’ye sattığı benzini, yurt içinde örneğin 3.90 kuruşa satarsa, milyarlarca lira ilave gelir elde eder. Yurt dışından ham petrol ithalatı azalır ve daha az dövizimiz dışarı çıkar.
Olay bu kadar basit...
ZAMDAN ETKİLENMEYEN KİM?
Bu arada, zamdan etkilenmeyen (!) biri var:
Temel’e, “Benzin fiyatına sürekli zam yapılıyor. Bundan nasıl etkileniyorsun?” diye sormuşlar. O da;
“Ben hep 100 TL’lik benzin aldığım için, zamdan hiç etkilenmiyorum” demiş!..
Tablolar ve orjinal metin İçin http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/20267376.asp
DH forumlarında vakit geçirmekten keyif alıyor gibisin ancak giriş yapmadığını görüyoruz.
Üye Ol Şimdi DeğilÜye olduğunda özel mesaj gönderebilir, beğendiğin konuları favorilerine ekleyip takibe alabilir ve daha önce gezdiğin konulara hızlıca erişebilirsin.