|
Selamlar, Dilerim ki off-road ile ilgili merağı olan bütün arkadaşarımız bir araya gelir ve güzel bir topluluğumuz olur.Ayrıca bilgim dahilinde teknik veyahut rota,arazi vs. konularında da elimden geldiğince yardımcı olmak isterim. Saygılar. |
|
ÇOK GÜZEL BİR PAYLAŞIM BİR KAÇ SORUM OLACAK. DİFERANSİYEL KİLİDİ NE DEMEK ARACIN NERESİNDE HANGİ MEKANİZMASINA BAĞLIDIR. NASIL ÇALIŞIR VEDE NASIL DEVREYE GİRER??? |
Selam, Diferansiyel kilidi,en basit tabirle,araç patinaj yaptığında patinaj yapan tekerlek ile diğer tekerleğin milini diferansiyel içinde birbirine kenetleyerek şanzımandan gelen hareketin tek bir mili döndürmesi ve buna bağlı olarak tekerleklerin aynı oranda birlikte dönmesi esasına dayalı bir mekanizmadır.Diferansiyel kilitleri ilk başlarda tamamamıyle manuel olarak üretilmekteydi. < Resime gitmek için tıklayın > Toyota Land Cruiser Zaman ilerledikçe diferansiyel kilitleri manuelden ziyade elektro-mekanik geldiler.Bu da aracın içerisinde gerek duyduğunuz vakit düğme ile diferansiyel kilidini aktif hale getirmenizi sağlıyor. Diferansiyel kilidi sistemlerinde arazi performansı açısından ulaşılan en son nokta 3 ayrı kilide sahip sistemdir.Bu da ön aks,arka aks,ve bunun dışında iki aksın hareketinin paylaştırıldığı transfer case(arazi şanzıman diye geçer çoğunlukla)'de bulunuan diferansiyel kilidinden oluşur. Saygılar. |
RqJnr kardeş, dikkat et serkes sana yoklama çekiyor olabilir. o bu konularda bilgi olarak iyidir diye biliyorum. ama yinede verdiğiniz bilgiler gayet ilgi çekici kolay gelsin |
| 3 ayrı kilide sahip olan sistemler günümüzde hangi araçlar da vardır, ayrıca AWD ile 4WD arasındaki fark nedir? |
Hocam ne güzel işte,maksat bilgi tazelemek,varsa yanlışı bulup düzeltmek,hatta sürekli daha da yeni bilgiler öğrenmek değil midir? |
|
herkese merhaba, Kullanmışlığım olmasada Off-Road hobim vardır. İzlemeyi, oyunlarını falan çok severim. Ama işte başta ekonomik nedenler olmak üzere bikaç neden dolayı bu hobi sadece bı sınırlar içinde kaldı. Benim bir sorum olcak, Az önce @Ebu Zer Gıfari arkadaşımın açtığı topiktede "swimming suzuki" diye bir video vardı. Benim kafama takılan, egzoz ve motor tamamen suyun içindeyken nasıl oluyorda, araç stop etmiyor hatta stabil bi şekilde hala yüksek devir çevirebiliyor? Bu off-road araçlarına mahsus bişeymi? Teşekkürler |
3 diferansiyel kilidine sahip olan araç Mercedes-Benz G serisidir.Zaten kendisi tüm arazi araçları arasında en komplike arazi sistemine sahip olan yegane arazi taşıtıdır.
Çok güzel bir noktaya parmak bastınız.Aslında bu ayrımın herkes tarafından farkına varılmasını istemekteyim.Çünkü bir çok SUV sahibi araçlarının çekiş sistemini bilmeden,aracın seyir edemeyeceği yerlere sokmakta,bunun dışında yine aracın çekiş sistemini bilmeden türlü konuşmalarda tartışmalarda inatla 4WD olduğunu savunabilmektedir.Ayrıca ben bunu otomobil üreticilerinin büyük bir pazarlama hilesi olduğunu da düşünmekteyim. Efendim günümüzde yollarda gördüğümüz bir çok araç aslında bilindiğinin,daha doğrusu sanıldığının aksine 4WD değil AWD çekiş sistemine sahiptirler.Peki bu fark nedir?Bu farkı aslında biri elektronik biri mekanik diye çok kaba da olsa ayırabiliriz.Ama atladığımız bir nokta vardır ki,o da 4WD araçların en nihayetinde gerçek anlamda 4 tekerlekten çekiş sistemine getirilip o pozisyonda seyrine devam edebildiği fakat AWD de bunun olmadığıdır.4WD araçlar part-time 4WD(isteğe bağlı 4 tekerlekten çekiş diyelim buna) ve full-time 4WD(sürekli 4 tekerlekten çekiş) olarak ikiye ayrılır.Buradaki olay,pt 4WD'de motordan gelen hareket normalde şanzıman vasıtasıyla tek bir aksa iletilir(genellikle arka aks).Bunu da 2WD veya 2H pozisyonu olarak adlandırabiliriz.Zaten pt 4WD araçlardaki arazi vitesine bakacak olursanız 3 ayrı konum görürsünüz.2H,4H ve 4LO.Bunlara az sonra değineceğim.Diyelim ki aracın 2H'da ilerleyemeyeceğini düşündüğünüz bir yola,araziye geldiniz.O noktada,durur,aracınızın arazi vitesini 4H veya 4LO pozisyonlarından birine alırsınız.Bu noktada artık şanzımandan gelen hareket,transfer case(arazi şanzımanı diyelim buna da)vasıtasıyla şanzımandan alınan hareket artık sadece arka aks veya ön aksa değil ikisine birden iletilir.Bu çekiş sistemindeki değişiklik sürücü tarafından gerçekleştirildiği için buna part time 4WD adı verilir.4H ve 4LO ise tam açılımlarıyla 4 HIGH ve 4LOW olup biri yüksek devirde 4x4 diğeri ise düşük devirde 4x4 diyebiliriz.Full-time 4WD araçlarda ise şanzımandan gelen hareket yine transfer case vasıtasıyla bu sefer sürekli olarak iki aksa birden iletilir.Full-time denmesinin nedeni de budur.Bu araçların arazi viteslerinde ise 2H konumu haliyle bulunmayıp,4H ve 4LO bulunmaktadır.Part-time 4WD'a örnek araç:Mitsubishi Pajero-Mercedes-Benz G(Geländewagen) Klasse,Full-time 4WD'a örnek araç ise Toyota Land Cruiser-Land Rover Discovery diyebiliriz. Gelelim AWD'ye; AWD(all wheel drive) ise normal bir önden çekişli araca elektronik bir aksam ile araca kısmi 4 tekerlekten çekiş verilmesidir.Aslında ismi yanıltıcı olup,bu araçlar sürekli 4 tekerlekten çekiş ile hareket etmezler.Zaten böyle olsaydı AWD diye bir kavram olmazdı.AWD'ın çalışma prensibi,çekişten düşen aksa iletilen gücün çekişte olmayan aksa paylaştırılmasıdır.Daha açıkça anlatacak olursak,piyasadaki AWD araçların büyük bir çoğunluğu normal şartlar altında şanzımandan alınan hareketin ön aksa iletilmesi ile seyir eder.Diyelim ki AWD aracınızla seyir ediyorsunuz,bir problem oldu ve lastikler patinaj yapmaya başladı.O noktada AWD sisteminin beyni otomatik olarak %100-ön aks olan hareketi %60-%40(en çok bu oranlar kullanılır) olarak iki aksa paylaştırır.Aracınız problemi atlattığı ve seyrine devam edebildiği vakit beyin arka aksa paylaştırdığı motor hareketini devreden çıkarır ve tekrar bütün hareketi ön aksa iletir.AWD'nin çalışma sistemi bundan ibarettir.Örnek araçlar:,Honda CR-V,Toyota RAV4,Mitsubishi X-Trail,Kia Sportage.Örnekler bir hayli çoğaltılabilir. Düzenleme:AWD'ye örnek olarak verdiğim çoğu araç asimetrik AWD sistemine sahiptir.Subaru ise simetrik AWD olduğundan listeden çıkarıyorum.Yanlışlık için özür dilerim. Sürç-i lisan ettiysem affola. Saygılar. |
Selam, Öncelikle bilgim dahilinde benzinli motorlar ile böyle bir olay teknik olarak mümkün değildir.Ancak buna uygun bir yalıtım modifikasyonu yapılmışsa/yapılıyorsa o konuda malumatım yok.Asıl konuşabileceğim konu ise dizel motorlarla bunu yapabilmenin mümkün olduğudur.Çünkü dizel motorlar kapalı devre sistemine sahiptir ve elektriksel bir ihtiyaç duymadan çalışabilirler.Eski dizel araçlarda(bizim ufaklıklar mesela)motor çalışırken anahtarı kontaktan çıkarıp alabilrsiniz.Çünkü dediğim gibi motor kapalı devredir ve çalışmasına için elektrik ile ilgili bir gereksinim yoktur.Bunu özetleyebilmek amacıyla Youtube'da TopGear programının Toyota Hilux'a yaptığı testleri izlemenizi öneririm. Saygılar. |
| Verdiğiniz tüm detaylı bilgiler için teşekkürler, Ez-Locker diye tabir edilen sistem hakkında bilginiz var mı? |
Bildiğim kadarıyla tam otomatik ve fabrika çıkışına dif. kilidi olmayan araçlara takılabilen bir diferansiyel kilit sistemi.Bir kaç adet muadili ile birlikte 4x4 araçlara yönelik pazarlarda satılmaktadır.Örn:Detroit Locker,ARB Air Locker.Tabii daha detaylı malumatı olan arkadaşlar varsa ben de bilgilenmek isterim. < Resime gitmek için tıklayın > |
çok teşekkkürler . Bilgide sınır yok Maşallah |
| güzel bir topic, ulaşılabilinir arazi araçlarından RAV4, CR-V, forester, sportage/tucson, x-trail, outlander, yenigrandvitara gibi araçlardan hangisinin arazi özellikleri diğerlerinden fazla, ayrıca subarunun simetrik awd nin özelliğini anlamadım. şimdiden emeği geçen herkese teşekkürler |
İşin aslı bu araçların hepsinin arazi kabiliyetlerinin sınırları aşağı yukarı aynı seviyelerde ve malesef bayağı aşağılardadır.Her biri birbirinden güzel tasarımlar fakat gerek masraf,gerekse sportiflik açısından 4WD sistemi pek tercih edilmediğinden yeni nesil araçlardaki rağbeti git gide düşüyor.Sadece yanılıyorsam düzeltin fakat Grand Vitara 4WD idi diye hatırlıyorum.Tabii Vitara ile de karıştırıyor olabilirim.Onun dışında bu araçlardan Honda CR-V'ye sahiptik bir zamanlar,Karadeniz'e seyahatimiz olmuştu ve aracın performansı şaşılacak derecede iyiydi.Demek ki bu noktada farkı yaratmak AWD Ar-Gemühendislerine düşüyor. Subaru meselesine gelirsek Subaru'nun çoğu aracının simetrik AWD'ye sahip olduğunu aklımdan çıkarmışım.Özür dilerim,hatırlattığınız için teşekkürler.Diğer mesajlarımı da buna göre düzelteceğim. |
Efendim öncelikle Renault'un arazide başarılı olan aracı 12'dir. .Şaka bir yana bir çok şantiyede kullanılmasının nedeni hafif arazi şartlarına uygun olmasıdır. Bunun dışında sorularınızı yanıtlayacak olursam; Arazi araçları maliyetlidir.Fakat bu kavram göreceli bir kavramdır çünkü maliyet sizin off-road anlayışınızla doğru orantılıdır.Hafta sonu biraz gezerim,eğlenirim balığa gider manzaralı yerlerde gezer gelirim diyorsanız aracınızın maliyeti normal bir otomobilden pek yukarıda olmayacaktır.Ama bir kısım arazi delileri gibi(örn:ben babam ve bir çok arkadaşımız ) araçlarınızın ulaşabileceği son noktayı görmek istiyorsanız yine aracınızı zorladıkça maliyet artabilmektedir.Tabii bunun da önüne geçmenin yolu gerçek anlamda "sağlam" araçlar ile araziye girmekten geçer.Örneğin Lada Niva,hiç düşünmeden size tavsiye edebileceğim araçlardan biridir.Fiyatları son derece uygun,maliyeti düşük,parçası ucuz ama bunun yanında arazide tam bir canavar olduğu için bence sizin için doğru seçimdir.Ayrıca yine çevremde Niva'dan asla vazgeçmeyecek bir çok tanıdığım var.Bu da benim Niva'nın ne kadar her alanda uygun bir araç olduğuna tekrar tekrar inanmama neden oluyor.Bir düşünüp araştırmanızı öneririm. Saygılar. |
|
evet, yalnızca grand vitara 4WD ama onunda sadece 4 kapılısı, yeni grand vitaraların 2 kapılısı AWD, Vitara dan sonra arazi performansına göre sırasıyla x-trail (kilitleme mevcut),rav4,tuscon,crv,forester,outlander gelir. Gerçek arazi koşullarında pek bir şansı olmayan bu araçlar günlük kullanım şartlarında,haftasonu kaçamaklarında gayet yeterlidir, Ayrıca minik sınıfta 4WD olarak Suzuki Jimny ve Lada Niva bulunmaktadır, Daihatsu Terios ise AWD'dir
|
|
Benim araçta 3 tane diferansiyel var. Ortada diferansiyel olmasının sebebi nedir? Yani ön ve arka diferansiyeli bir diferansiyelle bağlamanın amacı nedir? Bu hesaba göre normalde aracın arka 2 tekerini geri çevirdiğimde, öndeki 2 tekerim önemi dönecektir? Birde bende 4Lo ve Ne diye 2 seçenek var. Benim araç 2001 Grand Cherokee, bazı kaynaklarda sadece Orta diferansiyelin kilitlendiğini söylüyor. Yani diferansiyel değil tek aks gibi çalışıyor değilmi? Birde Quadra-Drive varki hiç bir şey anlamadım. Quadra-Drive'nin çalışma prensibini bilmiyorum tam olarak. ( Biraz biliyorum ) bazıları iyi diyor, bazıları fikir beyan etmiyor. Audi'nin Quattro sistemiyle karşılaştırılabilecek bir sistemmidir, yoksa farklımıdır? Birde benim arabada "Vari lok diferansiyel" olduğunu iddia ediyor wikipedia. Bu ne demektir? SAYGILAR. |
|
Orjinalden alıntı: Ebu Zer Gıfari evet, yalnızca grand vitara 4WD ama onunda sadece 4 kapılısı, yeni grand vitaraların 2 kapılısı AWD, Vitara dan sonra arazi performansına göre sırasıyla x-trail (kilitleme mevcut),rav4,tuscon,crv,forester,outlander gelir. Gerçek arazi koşullarında pek bir şansı olmayan bu araçlar günlük kullanım şartlarında,haftasonu kaçamaklarında gayet yeterlidir, Ayrıca minik sınıfta 4WD olarak Suzuki Jimny ve Lada Niva bulunmaktadır, Daihatsu Terios ise AWD'dir Eklemeler için teşekkürler. |
| Benim sorunun cevabı? |
DH forumlarında vakit geçirmekten keyif alıyor gibisin ancak giriş yapmadığını görüyoruz.
Üye Ol Şimdi DeğilÜye olduğunda özel mesaj gönderebilir, beğendiğin konuları favorilerine ekleyip takibe alabilir ve daha önce gezdiğin konulara hızlıca erişebilirsin.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ebu Zer Gıfari -- 26 Ekim 2007; 22:33:42 >