Arama butonu
Bu konudaki kullanıcılar: 1 misafir
0
Cevap
2943
Tıklama
0
Öne Çıkarma
3D Yazıcı Yazılım Derleme Rehberi SS'li (Marlin Derleme)
K
3 yıl
Moderatör
Konu Sahibi

Merhabalar.

Bu konuda sizlere kendi tecrübelerim ve araştırmalarım sonucunda edindiğim bilgiler doğrultusunda, 3d yazıcınız için kendi marlin yazılımınızı derlemeyi anlatacağım. Böylece yabancı çokça rehberi olan ancak Türkçe pek az bilgi paylaşımı olan bir konuda herkesin kullanabileceği bir yol haritası oluşturabileceğiz.








Öncelikle şunu bilin ki bu yazılımı kendiniz derleyeceğiniz için , orijinal markanın tavsiyesinin dışına çıkma ihtimaliniz mümkün. Yapacağınız yanlış adımların cihazınıza zarar verme ihtimali olduğunu unutmayın. Burada tüm sorumluluk size ait!


Konuyu belirli bir indekse göre işlemek istiyorum. Böylece belirli bir düzeni sağlamayı umuyorum. Sizler de eksik veya hatalı gördüğünüz yerlerde beni uyarabilir böylelikle konuya katkı sağlayabilirsiniz.

İndeks:
1-Yazılım derleme araçları, bunların kurulumu
2-Yazılım edinme yöntemi, doğru yazılımı seçme
3-Yazılımı özelliklerine göre adım adım derleme
4-Yazılımı cihazınıza yükleme ve kullanımı


Yazılım Derleme Araçları


3d yazıcılar günümüzde genel olarak Marlin standartı ile gelmektedir. Marlin 2011 yılında ortaya çıkmış C/C++ dillerinde yazılmış , açık kaynaklı bir yazılımdır. Temel olarak filament baskı yapan yazıcıların tamamı benzer mantıkla çalıştığından Marlin tüm bu yazıcıların yazılımlarının ana çatısını oluşturur. Firmalar ürettikleri yazıcıların özelliklerine göre Marlin'de değişiklikler yaparak bu yazılımı derler ve cihazlarımızın ana kartlarına yükler. Biz de bu konuda Marlin derleyeceğimiz için aslında yapacağımız işlem firmaların yaptıklarına benzer. Bu sebeple de C/C++ derlemek için bir yazılım derleme programına ihtiyaç duymaktayız.

Yazılımı derlemek için kullanacağımız program Microsoft Visual Studio Code . Bu program tamamen ücretsiz olup Windows, MacOs ve Linux üzerinde çalışabilen versiyonları bulunmaktadır.

Visual Studio Code indirmek için ziyaret etmeniz gereken sayfa:https://code.visualstudio.com/

Biliyorum size aşırı karmaşık görünüyor ancak korkmayın. Mümkün olan en sade şekilde size her şeyi ekran görüntüleriyle adım adım anlatacağım.

VS Code programını kurduktan sonra bir de yazılımımızı derlemede bize yardımcı olacak PlatformIO isimli bir eklentiye ihtiyacımız olacak.

Not: bu işlemi sağlayabilmek için internet bağlantısına ihtiyacınız olacak.

Şimdi adım adım resimdeki yolu izleyerek :
< Resime gitmek için tıklayın >

1: Vs Code içerisinde sol tarafta ki butondan Uzantı yöneticisine gidelim.

2: İhtiyacımız olan eklentiye kutu içine ismini yazarak online olarak aratalım. Kutu içine Platformio yazın.

3: PlatformIO IDE isimli eklentinin sağ tarafında bulunan Install butonuyla eklentimizi kuralım.



Eklenti kurulumu bittiğinde Vs Code içerisinde PlatformIO eklentisinin hoşgeldiniz sayfasını göreceksiniz. Bu işlemin ardından ihtiyacımız olan derleme programını kurmuş ve hazırlamış olduk.


Yazılımı (Marlin) Edinme ve ön hazırlık


Derleyicimizi hazırladığımıza göre artık Marlin yazılımını edinebiliriz.

Yazılımı edinmek içinhttps://marlinfw.org/meta/download/ sayfasına gidiyoruz.

Burada iki tip Marlin var

1-Marlin'in güncel ve halen geliştirilmekte olan tipi. Bu tip muhtemel buglar barındırabilir.
2-Marlin'in buglardan arındırılmış en güncel tipi. Bu tipte buglar düzeltilmiş ve güvenle kullanıma hazır hale getirilmiş. Benim tavsiyem bu tipi edinmeniz.


Açılan sayfadan Marlin "Nightly" Builds kısmından Marlin x.x with bug fixes olanı indiriyoruz.



Yazılımlarımızı indirdikten sonra ufak bir müdahelede bulunmamız gerekiyor. İndirdiğimiz Marlin henüz bizim yazıcımızın hangi marka model olduğunu bilmiyor. İndirdiğimiz Marlin dosyasında cihazımıza ait özelliklerin bulunduğu ayarlar dökümanları yok. Bunu bizim elle eklememiz gerekiyor! Bunu yapmak için :

[spoiler=5597161776]
İndirdiğimiz .zip uzantılı dosyayı temiz ve içinde hiç bir şey olmayan bir klasör içine kopyalıyoruz ve burada çıkartıyoruz. (Ücretsiz zip açma programı :https://www.7-zip.org/)

< Resime gitmek için tıklayın >

Açılan klasörün içinde config isimli klasörü açıyoruz

< Resime gitmek için tıklayın >

Burada tek başına bulunan README.md 'yi not defteri ile açıyoruz. (Birlikte aç> Not Defteri)

< Resime gitmek için tıklayın >

Not defterinin içinde iki adet link var. Bunlardan biri bugfix olmayan Marlin sürümü için diğeri ise bugfix olan sürüm için. Biz bugfix linkini kopyalıyoruz.

< Resime gitmek için tıklayın >

Linki tarayıcımıza yapıştırıp enter tuşuna bastığımızda otomatik olarak indirme başlayacaktır. Bu .zip uzantılı dosyayı da indirip, önceki indirdiğimiz .zip uzantılı dosyanın bulunduğu klasöre kopyalıyoruz.

< Resime gitmek için tıklayın >

Dosyayı burada açıp içinde ki config isimli klasöre giriyoruz.

< Resime gitmek için tıklayın >

Buradan examples klasörüne giriyoruz

< Resime gitmek için tıklayın >

Göreceğiniz gibi burada neredeyse bütün 3d yazıcı markalarının ismi mevcut. Yazıcımızın markasının bulunduğu klasöre giriyoruz.

< Resime gitmek için tıklayın >

Bu klasörden de yazıcımızın modelinin ismini taşıyan klasöre giriyoruz.

< Resime gitmek için tıklayın >

Yazıcımız için kullandığımız anakartın marka ve modelinin ismini taşıyan klasöre giriyoruz.

< Resime gitmek için tıklayın >

Bu klasörde ne kadar döküman var ise kopyalıyoruz.

< Resime gitmek için tıklayın >

İlk olarak indirdiğimiz ve zip'den çıkardığımız Marlin sürümünü içeren klasöre giriyoruz ve burada tekrar Marlin isimli klasöre giriyoruz.

< Resime gitmek için tıklayın >

Kopyaladığımız dosyaları buraya yapıştırıyoruz. Bilgisayar bize "Hedefte aynı adda dosya var" uyarısı verince "dosyaları değiştir" butonuna tıklayıp işlemi sonlandırıyoruz.

< Resime gitmek için tıklayın >

[/spoiler]

Yazılımımız derlenmek üzere hazır. Artık marlin bizim hangi marka model cihaz kullandığımızı biliyor. Bu işlemin ardından yazılımınızı derleyip istediğiniz özellikleri açıp kapatabilirsiniz.
Yazılımı Derleme



Önceki hazırlıkları tamamladıysanız sırada yazılımı derleme var.

Bu bölümü 3 alt başlıkta anlatacağım:
1-Yazılımı açma
2-Yazılımda eklemek ya da çıkarmak isteyeceğiniz bölümleri açma/kapatma (Yazıcı Özellikleri)
3-Yazılımı derleme

Yazılımı Açma:



[spoiler=2510881026]
Vs. Core uygulamasını açın.
Marlin'e ait tüm dosya ve klasörlerin bulunduğu kök klasörü "Open Folder" butonuyla veya klasörü "Explorer" kısmına sürükleyip bırakarak açın.

< Resime gitmek için tıklayın >

Karşınıza gelecek olan ekran bu şekilde olmalıdır:

< Resime gitmek için tıklayın >

[/spoiler]

Yazıcı Özelliklerini Değiştirme :



Bu kısımda yapılacak olan işlemlerin hangi dosya içinde yapılacağını her özelliğin başında dosya_adı.uzantı şeklinde göstereceğim.
Değiştirmek istediğiniz özelliği VsCode'da ilgili dosya içinde mavi_renkli_özellik_ismi aratarak bulabilirsiniz. (Kısayol: Ctrl+F)
Yazılımda özelliği kapatmak için özellik satırının başına "//" yazılır. Özelliği açmak için ise "//" silinir.

!!!AŞIRI ÖNEMLİ!!!
Kendi yazılımınızı derlerken, işlemin başarılı olabilmesi için yazıcınızın ana kartının tanımını yapmanız gerekiyor. Ana kartınız doğru şekilde tanımlanmaz ise, yazılım derlemede hata alabilir, yazıcınızın hasar görmesine sebep olabilirsiniz.

Bunu yapmak için Explorer 'da platformio.ini 'yi açın.
Burada default_envs kısmını değiştirmeniz gerekiyor. Hangi ana kartı kullanıyorsanız onun tanımının olduğu ismi "mega2560" yazan yere yazmalısınız.

< Resime gitmek için tıklayın >

Anakartların detaylarıyla tanımlamalarının listesi aynı dökümanın altlarına doğru bulunmaktadır. Ctrl+f ile dilerseniz default_envs tanımını aratarak da bu satırlara ulaşabilirsiniz.

< Resime gitmek için tıklayın >

Örnek:
[spoiler=8288946031]
Kendi kartım Bigtreetech Skr Mini E3 V2.0 olduğu için öncelikle Ctrl+f ile "bigtreetech" olarak arama yapıyorum;

Ana kartımı doğru şekilde tanımlayan tanımı buluyorum.

< Resime gitmek için tıklayın >

default_envs tanımına btt yazdığımda doğru tanımın da olduğu tanımlar listesi açılıyor doğru olanı seçiyorum.

< Resime gitmek için tıklayın >

Sonuç olarak ana kartımın doğru şekilde tanımlanması bu şekilde olmalı:

< Resime gitmek için tıklayın >

[/spoiler]


Makine İsmi
[spoiler=6087539178]
Yazıcınızın ekranında bulunan makine ismini değiştirir.


Configuration.h
#define CUSTOM_MACHINE_NAME "Yazıcının ismi"


[/spoiler]

Extruder
[spoiler=4436773540]
Eğer yazıcınızda extruder değişimi yaptıysanız, step motorun hareketini hesaplayarak ayarlamanız gerekir. Yazıcının kendi menüsünden de bu ayarı yapabilirsiniz ancak yazılımın kendisinde değişiklik yapmak isterseniz eksen sıralaması şu şekilde : X, Y, Z, E0 [, E1[, E2...]] 93 yazan değer extruder değeri. Eğer küsürlü bir değer girmeniz gerekirse kesri nokta ile belirtin (95.5 gibi)

Bu ayarı nasıl hesaplayacağınız ile ilgili şu videodan faydalanabilirsiniz:https://www.youtube.com/watch?v=QnrH2Sk7y40&feature=youtu.be




Configuration.h
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT { 80 , 80 , 400 , 93 }



[/spoiler]


BL-Touch Z-Stop
[spoiler=3668719221]
Eğer yazıcınızda BL-Touch yükseltmesi yaptıysanız ve kablosu anakart üzerinde Z-Stop slotuna takılıysa :


Configuration.h
#define Z_MIN_PROBE_USES_Z_MIN_ENDSTOP_PIN Bu özellik açık olmalı kontrol edin
#define Z_MIN_PROBE_ENDSTOP_INVERTING true => false olan değeri true yapıyoruz
#define BLTOUCH kapalı olan özelliği "//" ları silerek açıyoruz.

Sensörün otomatik seviyeleme için tablanın kaç yerinden ölçüm alacağını belirlemek için aşağıda ki özelliğin sayısal değerini değiştirin. Unutmayın adet X adet şeklinde ölçü alacaktır. 4 seçerseniz 4x4 16 yerden ölçüm alacaktır. Benim tavsiyem en az 3 en fazla 5 ideal ise 4 dür.
#define GRID_MAX_POINTS_X 4

Nozzle'ın tabla üzerinde ki konumunu belirlemek için bu ayarı kullanıyoruz. Eksen sıralaması : { X, Y, Z } şeklindedir. Bu ayar ayrıca yazıcınız çalışır durumdayken de ayarlardan yapılabilir.Z ekseni offset ayarı nozzle ucu ile tabla arasında ki mesafeyi ayarlar.Eğer cam tabla kullanıyorsanız ve bu ayarın ne işe yaradığını bilmiyorsanız önce cam olmayan bir tabla takıp makineniz çalışır durumdayken 0.1 mm olarak yavaş yavaş ayarlayın ve her seferinde kontrol edin.Bu videodan fikir edinebilirsiniz :https://www.youtube.com/watch?v=Sy0ZINoWPew&feature=youtu.be
#define NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET { 10 , 10 , 0 }

#define Z_SAFE_HOMING Kapalı olan özelliği açıyoruz.
#define AUTO_BED_LEVELING_BILINEAR Kapalı olan bu özelliği açıyoruz.
//#define MESH_BED_LEVELING Açık olan bu özelliği kapatıyoruz.
//#define MIN_SOFTWARE_ENDSTOP_Z Açık olan bu özelliği kapatıyoruz.

Configuration_adv.h (BL-Touch V3 +)
#define BLTOUCH_DELAY 500 Kapalı olan özelliği açıyoruz.
#define BLTOUCH_FORCE_SW_MODE Kapalı olan özelliği açıyoruz.


[/spoiler]

Yazıcıyı Duraklatma
[spoiler=0170637410]
Diyelim ki yazıcınızı baskı esnasında duraklatmak istediniz. Bu herhangi bir sebepten olabilir, modele müdahele etmeniz gerekebilir veya filament değiştirmeniz gerekebilir.


Configuration_adv.h
#define ADVANCED_PAUSE_FEATURE Bu özelliğin açık olduğundan emin oluyoruz.


[/spoiler]

Elektrik Kesintisi Kurtarması
[spoiler=7199460333]
Bu özellik ile istenmeyen enerji kayıplarından dolayı baskınızın yarım kalmasını önlemiş oluyorsunuz. Elektrik tekrar geldiğinde kaldığınız yerden devam edersiniz.


Configuration_adv.h
#define POWER_LOSS_RECOVERY Bu özelliğin açık olduğundan emin oluyoruz.
#define PLR_ENABLED_DEFAULT true false olan bu değeri true yapıyoruz.
#define POWER_LOSS_PIN 44 Bu özelliği açıyoruz ve pin numarası kaç ise olduğu gibi bırakıyoruz
#define SDCARD_READONLY Açık olan bu özelliği kapatıyoruz.



[/spoiler]

BTT Smart Filament Sensörü
[spoiler=1726533536]
Eğer yazıcınıza Bigtreetech akıllı filament sensörü taktıysanız yapmanız gerkenler


Configuration.h
#define FILAMENT_RUNOUT_SENSOR Bu özelliğin açık olduğundan emin oluyoruz.
#define FILAMENT_RUNOUT_DISTANCE_MM 7 Bu özelliği açıyoruz. Ve sayısal değeri 7 yazıyoruz
#define FILAMENT_MOTION_SENSOR Sensörümüz hareketi de algıladığından bu özelliği de açıyoruz.
#define ADVANCED_PAUSE_FEATURE Bu özelliğin açık olduğundan emin oluyoruz.
Configuration_adv.h
#define NOZZLE_PARK_FEATURE Bu özelliğin açık olduğundan emin oluyoruz.


[/spoiler]


Configuration.h
#define
özellik
string
float
comment


{ , , , }
Yazılımı Derleme:

Dilediğiniz özellikler üzerinde değiştirmeleri yaptıktan sonra yazılımı cihazınıza yüklenebilecek hale getirmeniz için derlemeniz gerekmektedir. Bunun için Vs. Core programının sol alt kısmında bulunan derle butonuna basın.
< Resime gitmek için tıklayın >

Eğer her şey sorunsuzca tamamlandıysa işlemin başarılı olduğunu bildiren yeşil renkli bir yazının bulunduğu ekran alacaksınız. Kırmızı renkte hata alırsanız internet üzerinde yeterince araştırma yaptığınızı düşünüyorsanız çözüm için sorunu buradan paylaşabilirsiniz.
< Resime gitmek için tıklayın >

...devam ediyor...



< Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >

< Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >

DH Mobil uygulaması ile devam edin. Mobil tarayıcınız ile mümkün olanların yanı sıra, birçok yeni ve faydalı özelliğe erişin. Gizle ve güncelleme çıkana kadar tekrar gösterme.