1. sayfa
Otobüs 100 km hızı atıyorum 1500 devirde alıyor ve motoru büyük oldugu için daha rahat çeviriyor, binek araba 100 km hızı 2500 devirde çevirsin motor küçük oldugundan daha çok zorlanacak. Benim fikrim bu yönde ama iddaalı degilim. |
Motor hacminin cok bir onemi yok. Onemli olan urettigi beygir. 3 4 kat fazla beygir ureten bir arac 3 4 kat fazla yakiyor normal. Misal 1.0 125 hp li motor ile sehir disinda 100 km de yakacaginiz yakit (misal o arac o devirde 95 hp uretiyor olsun) , 2.0 motor 200 hp lik bir arac da o devir araliginda 95 hp uretiyorsa ayni yakacaklardir. Dusuk hacimli motorlarin daha dusuk hizlarda daha az yakma ozelligi var. Cunku ekonomi olarak minimum urettikleri beygir dusuk. |
Çevirdiği devir önemli. Sen otobüs veya kamyonların çevirdiği devire bakarsan 2500 devirden sonra hatta bazılarında 2000 devir sonrası kırmızı gösterir. Bu verdiği güç ve tork değerlerini bu küçük devir aralığında verir. Arabada ise 4500 devire kadar otomobiller dizel olmasına rağmen devir çevirebiliyor. Bu aradaki devir çevirme farkından diye düşünüyorum. |
Motor büyüdükçe alınan verim genelde artıyor. Mesela gemi motoru düşünseniz bunlardan çok çok daha verimli değerler çıkar. Aksi olsaydı yüzlerce ufak motor kullanılırdı. Motorda en büyük güç kaybı sürtünme ve neticesinde ortaya çıkan sıcaklık . Bir ürünü ne kadar ufak ve çok sayıda yaparsan sürtünmesi o kadar artar. Üstelik bu motorlar çok uzun ömürlü olsun diye narin, aşmış teknolojilerden de pek barındırmıyor. Bir diğer konu da performans. Otomobiller hızlı gitmek için tasarlanır. Her ne kadar son yıllarda ekonomik olması için uğraşılsa da performanstan pek ödün verilmez. Ancak kamyon , otobüs gibi araçların öncelikli amacı az yakmasıdır. Vitesleri tamamen buna ayarlanmıştır. Büyük araçlar olduğu için vites sayısı çok şanzımanlar kullanılabilir. |
En büyük etkenlerden biri hacim, ikincisi şanzıman. Her viteste düşük devir yapılıyor. Bu da yakıt-hava karışımını dengeli bir hale getiriyor. Kaldı ki fark dört kat falan değil, altı yedi kat.. |
aynı şey değil ters orantı söz konusu |
sürtünme özelliklerine göre 2. paragraftaki durum değişir bence ve vites oranlarına göre |
Eh İstanbul içinde Pug Boxer minibüs tamamen dolu İstanbul içi 11-12 litre yakıyor. 2.3 motor var. Chevrolet Captiva tek sürücü İstanbul içi 11-12 litre yakıyor. 2.0 motor var. Öyle çokta büyük araçlara gitmeye gerek yok bu tarz örnekler için. Mühim olan motorun üretiliş amacı ve ona göre kullanılmasıdır. Mesela Otobüs ve Kamyonlar büyük hacimlere sahiplerdir motor karakteristik özellikleri de benzerdir. Ama vites oranları bir birinlerine göre farklıdır. Mühim olan motorun üretlilirken üretiliş amacı ve ulaşım aracında amaca uygun aktarma organları kullanılması. |
Bu dediğin araçların 12 vitesi şanzımanları falan var ve dolayısıyla deviri çok az torku çok fazla . Devir az olduğu için bu yakıtlar normal |
buyk arabaların 1500 devırde yakaladıgı hızı kucukler 2500 devırde yakalıyor bırıncısı.. kucuk motorlar zorlama daha cok oldugu ıcın daha fazla yakarlar sehır dısında tabı.. |
1. sayfa
örnegin travego ile başlayalım
15 shd-17 shd
motor hacmi:11.967 l
beygir:428 PS-478ps
tork:1600 nm - 2100 nm
yakıt tüketimi:
yüklü ağırlık:ama bu araç bu kadar ağır olmasına rağmen ve motor olarak standar binek araçların 8-9 katı olmasına rağmen 25-28 litre yakıyor
diğer bir örneğimiz ise travegonun kardeşi tourismo
Hacim
11.967 cm3
Azami güç
349 HP (260 kW) / 2000 dev/dak
422 HP (315 kW) / 2000 dev/dak
Azami tork
1600 Nm / 1100 dev/dak
2100 Nm / 1100 dev/dak
Azami yüklü ağırlık
18.000 kg
24.000 kg
axor ise
motor hacmi;12l
güç: 360ps-401 ps
tork:1800nm-2100nm
yakıt tüketimi: 25-36 litre arasında
azami ağrılık türkiye şartlarında çekici,dorse ve yük toplam ağırlığı 35 ton diyelim yasal olarak ama çoğunlukla 45 ton ve üzeri
şimdi sıra bineklerde türkiye şartlarında (bineklerle ticarileri karşılaştırmak saçma ama ben motor teknolojilerini anlamaya çalışıyorum) en az yakan HDI ve DCI motorların C sınıfı üzerindeki yakıt tüketimleri
DCI ile başlayalım
Megane
Hacim: 1.5 l
Azami güç:110 ps
Tork:240 nm
Yakıt tüketimi ise:4.5 l
aracın yürür ağırlığı Şöför dahil:1355 kg
diğer aracımız ise Hdı motorlu 308 olsun
Hacim: 1.6 l
Azami güç:115 ps
Tork:270 nm
yakıt tüketimi ise :4 litre olsun
ağır vasıtaların yakıt tüketimleri şehir dışı olarak aldığım için araçlarıda öyle aldım
şimdi size sorum ağır vasıtalar ile binek araçlar arasında
motor hacmi olarak 8-9 kat
ağırlık olarak ise otobüsete 10-11 kat fark varken çekicide ise 20-21 kat fark var iken
yakıt tüketimi olarak sadece 4-5 kat var yani mesala
motor hacmi ve ağırlık olarak düz orantı ile
otobüsün 40-45 litre çekicinin 80-90 litre yakıt yakması gerekirken
sadece 5 kat ile yetiniyorlar