1. sayfa
| Bir başka büyük sorun da kendi başlarına yüzebilecek durumda olmamaları. Sürdürülebilir finansallara sahip değiller. ChatGPT büyük dil modelleri ve onların etra... |
|
Bir başka büyük sorun da kendi başlarına yüzebilecek durumda olmamaları. Sürdürülebilir finansallara sahip değiller. ChatGPT büyük dil modelleri ve onların etrafında dönen bir yatırım hype'ı ile yüzüyorlar. O hype sönerse ve devamlı yatırım almazlarsa işleri bitik. Yapay zeka balonu dediğimiz şey esasında daha spesifik bir "OpenAI balonu" olabilir. O zaman yapay zeka yerine sonunda sadece OpenAI'ın patlaması da beklenebilir. Açıkçası ben OpenAI'ın batma, iflas, patlama senaryolarına oldukça kayda değer seviyede bir ağırlık veriyorum. Yapay zekanın geleceğine bence OpenAI sahip olamayacak, olacaksa da ancak Nvidia gibi yatırımcı ve yönlendirici himayecileri sayesinde olabilir. OpenAI'ın hype'ından faydalanan şirketler OpenAI yüzmeye devam etsin diye ellerinden geleni yapıyorlar. OpenAI'ın batış senaryolarında tüm yapay zeka sektörünün ne kadar etkileneceği OpenAI'ın o anki piyasa nüfuzuna göre değişir diye tahmin ediyorum. OpenAI'ın gümlemesi bir yapay zeka balonunun patlama sebebi/tetikleyicisi de olabilir; OpenAI daha az gösterişli şekilde sonunda çok daha ileriye gitmiş rakipleri tarafından ezilip marjinalleştirilip çeşitlendirilmemiş berbat finansallarıyla tarihten yavaşça da silinebilir. |
| Evrim Ağacı yapay zeka balon görünümü ve ihtimali üzerine gerçekten şahane bir video hazırlamıştı. Konuya dair gördüğüm en dengeli ve gerçekçi de... |
|
Evrim Ağacı yapay zeka balon görünümü ve ihtimali üzerine gerçekten şahane bir video hazırlamıştı. Konuya dair gördüğüm en dengeli ve gerçekçi değerlendirmelerden birisini teşkil etmekte. Onu da paylaşayım. https://youtu.be/G9-NdjwSffg?si=w4QGxlC65HVCQ6i8 |
|
Bir başka büyük sorun da kendi başlarına yüzebilecek durumda olmamaları. Sürdürülebilir finansallara sahip değiller. ChatGPT büyük dil modelleri ve onların etrafında dönen bir yatırım hype'ı ile yüzüyorlar. O hype sönerse ve devamlı yatırım almazlarsa işleri bitik. Yapay zeka balonu dediğimiz şey esasında daha spesifik bir "OpenAI balonu" olabilir. O zaman yapay zeka yerine sonunda sadece OpenAI'ın patlaması da beklenebilir. Açıkçası ben OpenAI'ın batma, iflas, patlama senaryolarına oldukça kayda değer seviyede bir ağırlık veriyorum. Yapay zekanın geleceğine bence OpenAI sahip olamayacak, olacaksa da ancak Nvidia gibi yatırımcı ve yönlendirici himayecileri sayesinde olabilir. OpenAI'ın hype'ından faydalanan şirketler OpenAI yüzmeye devam etsin diye ellerinden geleni yapıyorlar. OpenAI'ın batış senaryolarında tüm yapay zeka sektörünün ne kadar etkileneceği OpenAI'ın o anki piyasa nüfuzuna göre değişir diye tahmin ediyorum. OpenAI'ın gümlemesi bir yapay zeka balonunun patlama sebebi/tetikleyicisi de olabilir; OpenAI daha az gösterişli şekilde sonunda çok daha ileriye gitmiş rakipleri tarafından ezilip marjinalleştirilip çeşitlendirilmemiş berbat finansallarıyla tarihten yavaşça da silinebilir. |
|
OPENAI, aldığı yatırımlara karşılık sadece taahhütler veriyor. Halen düzgün bir gelir modelleri yok, sadece inançları var. Şu an geliştirdikleri teknolojilerin başarısıyla ilgiyi üzerlerinde tutuyorlar, bunu başka bir şirkete kaptırırlarsa işleri zor. Alman da bunun farkında. OpenAI'ın gidişi yanında Nvidia, Microsoft, AMD gibi pek çok şirketi etiketleyecek, o yüzden bu konu bu kadar gündemde zaten. |
|
Evrim Ağacı yapay zeka balon görünümü ve ihtimali üzerine gerçekten şahane bir video hazırlamıştı. Konuya dair gördüğüm en dengeli ve gerçekçi değerlendirmelerden birisini teşkil etmekte. Onu da paylaşayım. https://youtu.be/G9-NdjwSffg?si=w4QGxlC65HVCQ6i8 |
| chatgpt ciddi anlamda başarısız bir AI ilk başlarda evet hepimiz çok kullandık ama yeteri kadar gelişemedi ve destek alıp işleri kısaltabilecek bir yapısı yok en başarılı olduğu kısım google gibi kullanılması ki onuda başaramıyor yazılım IT sektörü için kullanılamaz durumda bilişim sektörü kullanamadıktan sonra ilerleyemez yada kendilerine farklı bir yön vermeleri lazım bilişim sektöründe şu anda hepimiz cloude AI kullanıyoruz bunun için eğitilmiş başarılı bir AI modeli ve chatgpt nin başaramadığı bir çok şeyi cloude AI kısa sürelerde başarıyor. chatgpt ise tam olarak belli bir amaca yönelik bir hizmeti yok genel kalıyor onda bile verimli değil çoluk çocuğun elinde oyuncak şeklinde kullanılıyor kendilerine ciddi bir yol çizmezler ise ne destek görürler ne de gelecekleri olur |
| google in uzun vadede kazanacağını on görmek digru yorumdu adamlar hem donanim konusunda islerini saglama alip verimliliğe odaklandilar yılların tecrübesi olsa gerek google in kaçtane basarisiz işi oldugunu unutamamak lazim hintli patron bu isi biliyor 😅 |
| çağrı nin bu konularda topladığı kaynaklar tamamen kendisi gibi düşünen analistlerin fikri cideoyu bende izledim eleştirilerin ciddiyetini ayrica tartışmak isterdim lakin konuyla ilgili uzman isimleri bizatihi dinlemeye davet etsem 😅 |
| Azıcık bilgisi olan "ChatGPT rekabette geride mi kalıyor?" demez, Gemini 3 resmen ezip geçti. Evet hala halüsinasyon var ama chatGPT'ye göre çok çok daha iyi. |
| Yapay zekaya balon diyen çok büyük kaybeder. Evet LLM eğitmek için veri kalmadı ama yakında ai gözlükler yaygınlaşacak, bu alanda çok büyük yarış başlayacak, bedava gözlük bile dağıtabilirler belli insanlara. Bu sayede LLMler gerçek dünya verileri ile eğitilmiş olacak, araba sürmek, çim biçmek, sosyalleşmek, ev işleri, her konuda gözlük takan insanlar sayesinde AI lar inanılmaz gelişecek. Üst düzey insansı robotların önü açılacak. Gözlük ya da görüntülü asistan yatırımı yapan şirketler kazanacaktır |
| Gemini ezdi geçti |
| Zaten sadece Gemini'ın daha iyi olduğundan haberdar olmayanlar kullanıyor. |
| Gemini'ın halüsinasyon oranını bilen var mı? Ben ücretli bir üye olarak chatgpt ve grok'tan çok daha fazla yalan söylediğini/uydurduğunu görüyorum. |
| Keh keh keh... felaketin ayak sesleri geliyor... :) |
| Yapay zeka balonu derken orada kastedilen şey yapay zeka teknolojisi değil: yapay zekaları geliştiren devler ile yapay zeka GPU'larını üreten dev ile sunucu altyapısını sağlayan devler arasında neredeyse kısır döngüye girmiş olan sermaye akışı. Ekonomi büyük çoğunlukla burada dönüyor ve bu firmalardan biri patlasa domino taşı gibi diğerlerini de etkileyebilir ve kriz yaratabilir korkusu mevcut. Yapay zekadan şirketler şu anda iyi bir kar etmiyor hatta zarar ettiği konuşuluyor. Balon kısım işin ekonomik kısmı yoksa yapay zeka gelişmeye devam ediyor. |
|
İnsanların en çok istediği şey görsel öğeler ile alakalı durumlar Chatgpt görsel öğelerde çok çok kötü geminiye nazaran Diğer konularda çok iyi. Ona kesinlikle lafım yok. Daha 2 gün önce bir dilekçe yazmam gerekiyordu deprem ve hak sahipligi konusu için kendimle alakalalı 9 sayfalık dilekçe hazırladım chatgpt ile. Avukatın kralı gelse yapamaz. Tonla da para alır. Ve sadece mikrofonla durumu en ince detayına kadar anlattım o kadar. Sonra mükemmel bir hukuki dille çok güzel yazdı. Ama dediğim gibi insanların genel beklentisi (ben dahil) görsel ögeleri işleme , oluşturma v.b durumlar. Gemini de bu konuda şu an açık ara önde. Yakın zamanda bir görseli parçalara ayırıp her parça üzerinde farklı işlemler yapmam gerekti. Chatgpt ye şu bölümü bana an , arka fon rengesini ve deseni değiştir, üzerine şunu şunu ekle v.b diye yazıyorum, sonuç rezillik. O bölümü alıyor orayı alırken yanındaki bölümün de yarısını alıyor ve başka bir şey yok. Bu kadar Geminiye aynısını yazdım. Sonuç efsane. 2 3 ufak dokunusla tam istediğim hale getirebiliyor. Hasılı chatgpt eğer net lider kalmak ve tahtta hep oturmak istiyorsa ve para kazanmak istiyorsa görsel ögeler üzerinde bir atalim yapmali. Ben kendimden biliyorum. Böyle devam eder ve gemini de bazı şeyleri biraz daha iyileştirirse chatgpt benim için bir tercih olmaktan cıkar |
| İnsanlarda para yok, tüm para şirketlerin eline geçti, dengesizliğin en büyük sebebi bu. Şirketlerle alım olarak boy ölçüşemiyoruz, maddi olarak bir kıymetimiz kalmadı, son kullanıcıya yatırım yapmayı kesmeye başladılar, para aralarında dönüyor. |
|
https://www.youtube.com/watch?si=sxQFRS2mmq90uQ3S&v=oT896h76s-Y&feature=youtu.be Böyle bir videoya denk geldim; "OpenAI Balonu" fikrime vurgu yaparak OpenAI'ın mevcut finansal durumu ve gelecek ihtiyaçları üzerinden OpenAI için daha da karamsar bir tablo çizmekte ve OpenAI'ın şimdiden ChatGPT'den gelen repütasyonuyla devasa sermaye harcamalarını sürdürebilmek için devlet sübvansiyonundan medet umar/göz kırpar hale geldiğini göstermekte. Gelir bazında yalnızca 10-20 milyarlık bir şirket olan OpenAI'ın sermaye harcaması taahhüdüyle trilyonluk teknoloji devlerinin son 12 ayda sermaye harcamalarının karşılaştırması: < Resime gitmek için tıklayın > OpenAI tek başına yaklaşık 1,1 trilyon dolar sermaye harcaması taahhüdü ile neredeyse tüm ABD şirketlerin yıllık sermaye harcamasının toplamı (yaklaşık 1,27 trilyon dolar) kadar harcama yapacak. Böyle bir tablo karşısında OpenAI'ın finansal işler müdürü (CFO'su) ne diyor bakın, "maybe even governmental, aaa, umm, like the ways governments can come to bear", başta nasıl ifade edeceğini düşünerek sonunda devlet sübvansiyonu baklasını ağzından çıkarıyor. :) < Resime gitmek için tıklayın > Videoda ayrıca hoşuma giden taraf yapay zekanın gerçeklikle sahteyi ayırt edilemez hale getiren imaj ve video üretimine paralel bir çağrışımla yapay zeka sektörünün nasıl teknolojik değer zinciri gerçekliğiyle saadet zinciri yalanı zemininde bölünmüş hale geldiği ve yapay zeka sektöründe yatırım bazında yol almanın ne kadar zorlaştığı. Bir yandan gerçek şirketler, gerçek iş modelleri ve nakit akışları var; bir yandan OpenAI'ın öncüsü olduğu döngüsel ilişkiler, çılgın harcama taahhütleri ve bozuk finansal dengede işletmeler; ilki - yani yapay zekaya da yatırım yapan çok başarılı teknoloji devleri - videodaki arkadaşın argümanına göre önceki krizlerdeki durumun aksine sektörü sırtlıyor ve teoride balonun patlama raddesine gelmesi halinde zararı pozitif finansal dengeleri ve artı değer birikimleriyle minimize edebilirler. Kısaca bir krizin gelişmesine yol açacak bir darbeyi veya gelişimi (teoride) absorbe edebilirler. Ama gene de videonun da savunduğu gibi bu durum sektörü balon riskinden azade kılmıyor ve OpenAI'ın öncüsü olduğu bir yozlaşmayla gerçekten değer yaratan/yaratacak sözleşmeler ve gerçek iş modelleri arasındaki sınırlar/farklılık belirginliği giderek kayboluyor. Tıpkı internet alemindeki yapay zeka üretimi videolarla gerçek videolar arasında sınırların kaybolması, birbirlerinden ayırt edilmelerinin giderek güçleşmesi gibi. OpenAI bu yozlaşmanın içerisinde ChatGPT'nin popülaritesi ve ismiyle ile yaşayabilir mi? Teknoloji devleri ve Amerikan federal devleti nereye kadar OpenAI'yı yüzdürürler? OpenAI veya herhangi bir sektör oyuncusu başarısız olursa yapay zeka sektörü patlar mı? Patlarsa Amerikan ekonomisi ve dünya ekonomisinde yıkımın ölçeği ne olur? Bunlar kesin olarak cevaplaması zor sorular. Kimse bilmiyor. En azından ben cevabını bilmiyorum. Kapasitemi aşıyor. Son olarak anlaşıldığı kadarıyla yapay zeka finansal krizin ötesinde insanlığa daha büyük ve daha kökten bir krizi, bir "gerçeklik krizi" getiriyor. Karşımızda potansiyel bir ekonomik kriz kaynağından ziyade bir ontolojik kriz kaynağı olabilir. Ontoloji = Varlık ve gerçeklik bilimi, bilgisi, felsefesi. Gerçekten ilginç zamanlardan geçiyoruz. |
1. sayfa
Yapay zeka alanında kesin bir şekilde ifade edilebilecek tek şey, dengelerin hızla değişebileceğidir. Görünüşe göre bu gerçeklik, OpenAI’ı alarm durumuna geçirmiş durumda. Şirket CEO’su Sam Altman, çalışanlara gönderdiği bir yazıda “code red” yani acil durum ilan ederek ChatGPT’yi geliştirmeye odaklanmaları çağrısında bulundu.
Bu hamle, OpenAI’ın uzun süredir sektördeki baskın konumunun artık sarsılmaya başladığını ve rakiplerin, özellikle Google ve Anthropic’in hızla yaklaşmakta olduğunu gösteriyor.
Projeler erteleniyor, odak ChatGPT’de
Altman’ın ilettiği bilgilerde, şirketin reklam, alışveriş ve sağlık odaklı yapay zeka girişimleri ile kişisel asistan Pulse gibi projeleri geçici olarak erteleyerek önceliği ChatGPT’nin performansını artırmaya vereceği belirtiliyor. Bu kapsamda hedefler arasında daha hızlı ve güvenilir bir kullanıcı deneyimi, geliştirilmiş kişiselleştirme ve daha fazla soruya yanıt verebilme yeteneği öne çıkıyor.
Ek olarak sohbet robotunun geliştirilmesinde payı olan ekipler için de günlük toplantılar düzenlenecek. Tüm önlemlerin tek bir amacı var, ChatGPT’yi geliştirmek. Bu acil durum ilanı OpenAI için kritik bir dönemde geldi. Şirket, büyümeyi finanse etmek ve gelecekte kârlı bir model oluşturmak için milyarlarca dolar harcıyor. Şirketin ayrıca halihazırda 1,4 trilyon dolarlık veri merkezi yatırımı taahhüdü bulunuyor.
Ayrıca Bkz.OpenAI, kendi yatırımcısının hissesini satın aldı
Madalyonun öteki tarafında ise işler hiç olmadığı kadar iyi. Hatırlanacağı üzere ChatGPT, bundan 3 yıl önce piyasa çıktığında ve ses getirdiğinde Google cephesi de alarm düğmesine başlamış ve durumun hayati olduğunu çalışanlarına bildirmişti. Şimdi ise bu strateji meyvelerini vermeye başlamış durumda. Google’ın Nano Banana görüntü modeli gibi popüler araçları kullanıcı tabanını hızla genişletiyor ve Gemini 3 modeli, birçok kıyaslamada rakiplerini geride bırakıyor.
Kaynak:https://www.theverge.com/news/836212/openai-code-red-chatgpt
Haberi Portalda Gör