Ayette istivâ kelimesinin mecazi bir anlam taşıdığı düşünülüyor. İlâhî iradenin bütün varlıkları hâkimiyeti altına alıp, idare ettiğini anlatan bir sıfat olarak değerlendiriliyor.
zuhruf 82: Göklerin ve yerin Rabbi, Arş’ın da Rabbi olan Allah, onların nitelendirmelerinden uzaktır.
Bu ayete göre mekansal nitelemeden münezzeh olması gerekmiyor mu?
Yerde olduğu mekansal bir niteleme, kabul etmiyorsun Gökte olduğu mekansal bir niteleme, kabul etmiyorsun Arşta olduğu mekansal bir niteleme, kabul etmiyorsun
Her yerde olduğu da mekansal bir niteleme değil mi?
Her yerde olduğunu düşünüyorsan "yerde" olduğu da doğrudur, gökte olduğu da doğrudur, arşta olduğu da doğru değil mi?
zuhruf 82: Göklerin ve yerin Rabbi, Arş’ın da Rabbi olan Allah, onların nitelendirmelerinden uzaktır.
Bu ayete göre mekansal nitelemeden münezzeh olması gerekmiyor mu?
Yerde olduğu mekansal bir niteleme, kabul etmiyorsun Gökte olduğu mekansal bir niteleme, kabul etmiyorsun Arşta olduğu mekansal bir niteleme, kabul etmiyorsun
Her yerde olduğu da mekansal bir niteleme değil mi?
Her yerde olduğunu düşünüyorsan "yerde" olduğu da doğrudur, gökte olduğu da doğrudur, arşta olduğu da doğru değil mi?
Doğrusunu Allah bilir. Allaha yer isnat edilemez. Söz gelimi Allah her yerdedir demek için o yerin Allahı kuşatması gerekir. Yani her yer neredir? Her yer evren ise evren Allahı kuşatmıştır. Her yer evrenin de içinde olduğu bilmediğimiz bir yerse bu yer Allahı kapsamıştır.
Yarattığı evrenle iç içe her yerde, kuşatan bir tanrı inancı, din vasıtası ile de müdahil olduğundan bu inanış bir yerde teizm ve panteizm karışımı bi tanrı düşüncesi gibi durur sanırım. Vahdeti vücut gibi değil ama bağlantı da kurulabilir. Bu tanrı düşünceleri yüzünden teizm-deizm-agnostizm-panteizm-pandeizm gibi bir çok tanrı düşüncesi var.Sadece teizm de müdahil bir tanrı inanışı mevcut.
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >