neden kadınlar süsleme-süslenmeye meraklılar? sadelikten neden bu kadar uzaklar? süslenmeleri kendilerini beğendirme dürtüsü desek, süslemeye ne demeli? giyim kuşamlarından evlerine kadar hep süs. her şeyleri süslü. her boşluğu işleme ve dantellerle doldurmak da cabası. neden erkekler bu kadar meraklı değil de kadınlar meraklı bu süse?
• Gözlem yoluyla öğrenme, öğrenme sürecinin önemli bir boyutunu oluşturmaktadır. İnsanlar gözlem yoluyla çeşitli davranışları öğrenmektedirler. İletişimin ve görsel teknolojilerin gelişmesiyle birlikte gözlem yoluyla öğrenme sürecini anlamak insan davranışlarının kontrolünde ve yordanmasında önemli bir yer tutmaktadır.
• Bandura gözlem yoluyla öğrenme sürecini dört temel aşamada incelemektedir. Birinci aşama olan dikkat sürecinde birey, modelin bir davranışını öğrenmeden önce dikkatini modelin davranışına yöneltir. Bireyin algı kapasitesi dikkat sürecini etkileyecektir. Gözleri görmeyen birey için, görme becerisi olan birey için kullandığınız model uyarıcıları kullanamazsınız.
• Bireyin geçmiş pekiştireç yaşantıları da, dikkatin hangi davranışa yöneleceğini etkileyecektir. Modelin özellikleri de model alacak bireyin dikkatinin modele ne kadar yöneleceğini etkileyecektir. Bireyin kendisine benzer (yaş, cinsiyet, vb.), statüsü yüksek olan, saygı duyulan, başarılı, güçlü ve çekici modellerin daha çok gözlendiği veya taklit edildiği bilinmektedir.
• Gözlem yoluyla elde edilen bilginin işe yaraması için hatırlanması (retention) gerekecektir. Bandura’ya göre bilgiler iki şekilde depolanmaktadır: İmgesel depolama gözlenen davranışın bir resmi gibi depolanmaktadır. Bandura, davranışları yönlendiren bilişsel sürecin temel olarak görsel olmaktan öte sözel olduğunu belirtmektedir. Ancak, olayların hafızada kodlanması sürecinde sözel ve görsel imgelerin birbirinden ayrılmasının zor olduğunu belirtmektedir. Bilgiler bilişsel olarak depolandıktan sonra zihinsel olarak canlandırılabileceği, prova edilebileceği ve böylece geliştirilebileceği kabul edilmektedir.
• Gözlem yoluyla öğrenmenin yeniden üretme (behavioral production process) aşaması gözlenip, bilişsel olarak depolanan bilginin davranışa dönüştürülmesi sürecidir. Bilgilerin öğrenilmesi ile davranışa dönüştürülmesi farklı şeylerdir. Bir maymunun kuyruğunu kullanarak ağaca tırmanmasını gözleyen birisi bu davranışı öğrenebilir, ancak bu davranışı göstermesi mümkün değildir. Birey gözlem yoluyla bilişsel olarak bir çok bilgiyi öğrenebilir, ancak gelişim seviyesindeki yetersizlik, organlardaki hasar veya hastalık gibi çeşitli nedenlerden dolayı bu bilgiyi davranışa dönüştüremeyebilir. Bandura’ya göre uygun davranışı göstermek için bireyin fiziksel özellikleri uygun olsa bile, gözlemci modelin davranışını gösterebilmek için zihinsel olarak prova yapması gerekir. Bu süreçte gözlemci kendi davranışını modelin davranışıyla karşılaştırır. Kendi davranışı ile modelin davranışına benzer davranışı elde edinceye kadar çalışır. Hatırlama süreci burada gözlemcinin kendi kendisini gözleyip, davranışını düzeltmesine temel olmaktadır.
Orjinalden alıntı: kaotika Sonuçta olay "seksüel seçilim" olayında düğümleniyor. Elbette yine evrim.
Bir erkek çocuğu kız çocuğu gibi büyütülseydi nasıl olurdu?
Hayır, "seksüel seçilim" kelimesi ile "cinsel tercih" kelimeleri birbirini andırıyor olabilirler ama seksüel seçilim bambaşka bir kavram. Tavuskuşunun kuyruğu seksüel seçilim ile ilgilidir. Doğada bazı canlı türlerinin süslü özellikleri çiftleşmek için eş olarak tercih edilmesine yol açar. Süslü özellik aynı zamanda bireyin sağlığının göstergesidir.
İzlediğim bir belgeselden hatırladığım kadarıyla insanlar arasındada fiziki görünüşler seçimde önemli.Mesela erkekler için kadında, iri göğüsler ve kalçalar çekim yaratıyormuş. Bu özellikler kadının ne kadar doğurgan olduğuyla alakalıymış.
Orjinalden alıntı: kaotika Sonuçta olay "seksüel seçilim" olayında düğümleniyor. Elbette yine evrim.
Bir erkek çocuğu kız çocuğu gibi büyütülseydi nasıl olurdu?
Hayır, "seksüel seçilim" kelimesi ile "cinsel tercih" kelimeleri birbirini andırıyor olabilirler ama seksüel seçilim bambaşka bir kavram. Tavuskuşunun kuyruğu seksüel seçilim ile ilgilidir. Doğada bazı canlı türlerinin süslü özellikleri çiftleşmek için eş olarak tercih edilmesine yol açar. Süslü özellik aynı zamanda bireyin sağlığının göstergesidir.
Onun için demedim.
Ben yukarıda Sosyal Öğrenmeden söz etmiştim. Bir erkek çocuğu kız çocuğu gibi yetiştirilirse buna evrim ne der diye sormak istedim...
Ömer anladım, Ben süslenmenin evrimsel kökeninden bahsetim. Ancak insanın geçirdiği kültürel evrimi yabana atmamak lazım, bu nedenle insanın her türlü davranışı birebir biyolojik evrim ile ilişkilendirilmiyor. Bir kere en başından belirteyim süslenmek sadece kadın için geçerli değil erkek için de geçerli. Sadece erkekteki yansıması değişik. Traş olmak, parfüm sürünmek, saç jölelemek, pantolon ütülemek, pahalı bir takım elbise, altın künye v.b. de bir süslenmedir. Kültürel evrim devam edince süslenme sadece seksüel seçilim değil başka fonksiyonlar da kazanıyor. Kariyer elde etme, toplumda saygınlık uyandırma gibi. Ayrıca nasıl süslü hayvanların parlak renkleri aynı zamanda sağlıklı olduğunun göstergesi ise, süslü insanlar da para sıkıntısı olmadıklarını açığa vuruyorlar.
Erkek kadın gibi yetiştirilirse evrimsel açıdan ne ifade eder meselesine gelince. Evrim bilinçli bir varlık değil. Evrim düşünmez ve geleceğe yönelik plan yapmaz. kadın gibi yetiştirilen bir erkeğin davranışları sosyolojiyi ve psikolojiyi ilgilendirir. İster kadın gibi yetiştirilsin, ister erkek gibi yetiştirilsin bu evrimi ilgilendirmez. Bir kadınla eşleşip üreyip üremediği ilgilendirir.
Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle
Yerli yerinde kullanılırsa güzel bir şey.
Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle
• Gözlem yoluyla öğrenme, öğrenme sürecinin önemli bir boyutunu oluşturmaktadır. İnsanlar gözlem yoluyla çeşitli davranışları öğrenmektedirler. İletişimin ve görsel teknolojilerin gelişmesiyle birlikte gözlem yoluyla öğrenme sürecini anlamak insan davranışlarının kontrolünde ve yordanmasında önemli bir yer tutmaktadır.
• Bandura gözlem yoluyla öğrenme sürecini dört temel aşamada incelemektedir. Birinci aşama olan dikkat sürecinde birey, modelin bir davranışını öğrenmeden önce dikkatini modelin davranışına yöneltir. Bireyin algı kapasitesi dikkat sürecini etkileyecektir. Gözleri görmeyen birey için, görme becerisi olan birey için kullandığınız model uyarıcıları kullanamazsınız.
• Bireyin geçmiş pekiştireç yaşantıları da, dikkatin hangi davranışa yöneleceğini etkileyecektir. Modelin özellikleri de model alacak bireyin dikkatinin modele ne kadar yöneleceğini etkileyecektir. Bireyin kendisine benzer (yaş, cinsiyet, vb.), statüsü yüksek olan, saygı duyulan, başarılı, güçlü ve çekici modellerin daha çok gözlendiği veya taklit edildiği bilinmektedir.
• Gözlem yoluyla elde edilen bilginin işe yaraması için hatırlanması (retention) gerekecektir. Bandura’ya göre bilgiler iki şekilde depolanmaktadır: İmgesel depolama gözlenen davranışın bir resmi gibi depolanmaktadır. Bandura, davranışları yönlendiren bilişsel sürecin temel olarak görsel olmaktan öte sözel olduğunu belirtmektedir. Ancak, olayların hafızada kodlanması sürecinde sözel ve görsel imgelerin birbirinden ayrılmasının zor olduğunu belirtmektedir. Bilgiler bilişsel olarak depolandıktan sonra zihinsel olarak canlandırılabileceği, prova edilebileceği ve böylece geliştirilebileceği kabul edilmektedir.
• Gözlem yoluyla öğrenmenin yeniden üretme (behavioral production process) aşaması gözlenip, bilişsel olarak depolanan bilginin davranışa dönüştürülmesi sürecidir. Bilgilerin öğrenilmesi ile davranışa dönüştürülmesi farklı şeylerdir. Bir maymunun kuyruğunu kullanarak ağaca tırmanmasını gözleyen birisi bu davranışı öğrenebilir, ancak bu davranışı göstermesi mümkün değildir. Birey gözlem yoluyla bilişsel olarak bir çok bilgiyi öğrenebilir, ancak gelişim seviyesindeki yetersizlik, organlardaki hasar veya hastalık gibi çeşitli nedenlerden dolayı bu bilgiyi davranışa dönüştüremeyebilir. Bandura’ya göre uygun davranışı göstermek için bireyin fiziksel özellikleri uygun olsa bile, gözlemci modelin davranışını gösterebilmek için zihinsel olarak prova yapması gerekir. Bu süreçte gözlemci kendi davranışını modelin davranışıyla karşılaştırır. Kendi davranışı ile modelin davranışına benzer davranışı elde edinceye kadar çalışır. Hatırlama süreci burada gözlemcinin kendi kendisini gözleyip, davranışını düzeltmesine temel olmaktadır.
Annelerini örnek alabilirler.
Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle
yani işin kaynağı bu durum olabilir.istisnalar da var tabi.
Bu mesaja 2 cevap geldi. Cevapları Gizle
Bu mesaja 2 cevap geldi. Cevapları Gizle
Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle
Bir erkek çocuğu kız çocuğu gibi büyütülseydi nasıl olurdu?
Bu mesaja 2 cevap geldi. Cevapları Gizle
Çok doğru.Hayvanlar Alemi'nde ise tam tersi bir işleyiş mevcut.
Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle
balıklardan tutun vahşi hayvanlara kadar böyle. dişiler sade erkekler gösterişli.
Hayır, "seksüel seçilim" kelimesi ile "cinsel tercih" kelimeleri birbirini andırıyor olabilirler ama seksüel seçilim bambaşka bir kavram. Tavuskuşunun kuyruğu seksüel seçilim ile ilgilidir. Doğada bazı canlı türlerinin süslü özellikleri çiftleşmek için eş olarak tercih edilmesine yol açar. Süslü özellik aynı zamanda bireyin sağlığının göstergesidir.
Bu mesaja 2 cevap geldi. Cevapları Gizle
Onun için demedim.
Ben yukarıda Sosyal Öğrenmeden söz etmiştim.
Bir erkek çocuğu kız çocuğu gibi yetiştirilirse buna evrim ne der diye sormak istedim...
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ömer -- 17 Mayıs 2007; 21:18:58 >
Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle
Ben süslenmenin evrimsel kökeninden bahsetim. Ancak insanın geçirdiği kültürel evrimi yabana atmamak lazım, bu nedenle insanın her türlü davranışı birebir biyolojik evrim ile ilişkilendirilmiyor. Bir kere en başından belirteyim süslenmek sadece kadın için geçerli değil erkek için de geçerli. Sadece erkekteki yansıması değişik. Traş olmak, parfüm sürünmek, saç jölelemek, pantolon ütülemek, pahalı bir takım elbise, altın künye v.b. de bir süslenmedir. Kültürel evrim devam edince süslenme sadece seksüel seçilim değil başka fonksiyonlar da kazanıyor. Kariyer elde etme, toplumda saygınlık uyandırma gibi. Ayrıca nasıl süslü hayvanların parlak renkleri aynı zamanda sağlıklı olduğunun göstergesi ise, süslü insanlar da para sıkıntısı olmadıklarını açığa vuruyorlar.
Erkek kadın gibi yetiştirilirse evrimsel açıdan ne ifade eder meselesine gelince. Evrim bilinçli bir varlık değil. Evrim düşünmez ve geleceğe yönelik plan yapmaz. kadın gibi yetiştirilen bir erkeğin davranışları sosyolojiyi ve psikolojiyi ilgilendirir. İster kadın gibi yetiştirilsin, ister erkek gibi yetiştirilsin bu evrimi ilgilendirmez. Bir kadınla eşleşip üreyip üremediği ilgilendirir.
Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle
Yüzmilyonlarca sene önce bir erkek ile aynı bedeni paylaşıyordu ve erkek süslüydü...
Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle
zevksiz oldukları için olabilir mi?
Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle
Bu mesaja 1 cevap geldi. Cevapları Gizle